2013. augusztus 31., szombat

Michael Morpurgo: Peaceful közlegény

Miről szól:

Angliában járunk az 1900-as évek elején. Thomas és Charlie Peaceful testvérek, szüleikkel és fogyatékos bátyjukkal élnek az Ezredes birtokán. Már gyerekkoruk sem egyszerű, egy balesetben elveszítik édesapjukat, innentől kezdve pedig számtalan nehézséggel kell megbirkózniuk mind az iskolában, mind otthon. De közben mégis boldogok és örömtelien élik a hétköznapokat. Azonban egyre gyűlnek az első világháború sötét fellegei és a fiúkat besorozzák. A kegyetlen kiképzést követően a frontra kerülnek, ahol az egyik őrmester biztos halálba vezető parancsának Charlie ellenszegül…

Könyvtündér a sorok között:

Ezt a könyvet még megjelenésekor, évekkel ezelőtt, tiniként olvastam. Már nem igazán emlékeztem a részletekre, csak az érzés maradt meg, hogy imádtam. Aztán elolvastattam a szüleimmel is, nekik is nagyon tetszett, nem voltam tehát ezzel egyedül. Most, hogy blogot indítottam, tudtam, hogy mindenképp szeretnék majd írni róla, mert az egyik kedvencem. Pontosan emlékszem, hogy anno a balatoni nyaralóban, a szobámba zárkózva faltam a sorokat és a végén nagyon sírtam. Újra elővettem hát és mit hoz a sors, most is a balatoni szobámban olvastam ki egy nap alatt, és ugyanúgy megérintett. A végén most is sírtam.
A könyv hivatalosan ifjúsági irodalom kategória, a Bookline szerint 10-14 éveseknek szól. Erre az adhat okot, hogy Michael Morpurgo-t elsősorban ifjúsági szerzőként tartják számon, illetve talán a könyv rövidsége, a röpke 170 oldal. Ezeket leszámítva azonban vétek lenne félretenni a művet, ha már elmúltunk 10-14 évesek! Sőt!!! Szerintem ez nem is gyerekkönyv, sem témáját, sem stílusát tekintve. Igazából semmi gyerekeset nem látok benne, maximum azt, hogy tizenévesek a főszereplők. Persze szívesen odaadnám tiniknek is, hiszen sokat tanulhatnak belőle, de felnőtteknek ugyanolyan élményt nyújthat.
Tele van érzelemgazdag leírásokkal, a karakterek nagyon jól ábrázoltak, a háború borzalmai pedig szívszorítóan élethűek. Nagyon megszerettem Tommo-t, a zárkózottabb, édesapja halála miatt nem szűnő bűntudatot érző, az örök öcskös szerepében élő, de nem múló bizonyítási vágytól fűtött fiatalabb testvért. Charlie-t, az idősebb fiút, aki egy fantasztikus testvér és örök optimista személyiség. Big Joe-t, a fogyatékos nagytestvért, akit nem lehet nem szeretni, akkora szíve van. Anyjukat, aki minden pillanatban igazi édesanya, legfontosabbak számára a gyerekei és minden helyzetben példaértékűen viselkedik. És Molly-t, aki felkarolja Tommo-t az iskola első napján, majd a fivérek legjobb barátjává válik, később egyikük vágyott-, másikuk igaz szerelme lesz, és mindig kitart mellettük.
Szívszorongató az egész történet már az első oldaltól kezdve, de a legsúlyosabb nehézségek közepette, még a lövészárkok mélyén is mosolyt csalnak az arcunkra a karakterek és a belőlük áradó szeretet. A végén pedig értelmet nyernek a fejezetek eleji kis intermezzok, hogy miért is emlékezik vissza Tommo a gyerekkorukra és az eseményekre, amik a megrázó végkifejletig sodorták őket. A fülszöveg egyébként elég sokat elárul, amiből sejthető a dráma a végén. Én ugyan nem szeretném „lelőni a poént” (atyavilág de rossz kifejezés ez ide…), mindenesetre az történelmi tény, hogy „Az első világháború alatt több száz fiatalt végeztettek ki parancsmegtagadás miatt, miközben sohasem vizsgálták ki a körülményeket. Tizenéveseket küldtek a tűzvonalba és a lövészárkokba, ráadásul a kíméletlen bánásmód és fenyegetés gyakran nagyobb veszélyt jelentett a besorozottakra, mint maga a harctéri pokol. A brit kormány azóta sem hajlandó semmiféle posztumusz rehabilitációra…”
Ha hinnék a kötelező irodalom intézményében – amit nem teszek, mert általában elrontja az élményt minden, amit muszájból kell –, akkor szívesen kötelező olvasmánnyá nyilvánítanám, hogy minden fiatalhoz eljusson a könyv, mert ezzel olyan élményben lenne részük, ami biztosan megszerettetné velük az olvasást.          

Tündérfaktor:
10/10*


Könyv adatai:
Eredeti címe: Private Peaceful
Eredeti kiadási éve: 2003
Magyar fordítás kiadási éve: 2005
Kiadta: Móra
Fordította: Nagy Nóra
Oldalszám: 171
ISBN: 9789631180152

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése