A tizenhét éves Tiernan de Haas filmiparban dolgozó szülei jóvoltából
a híresek és gazdagok fényűző életét éli. Látszólag. Ám a lány, bár anyagi
gondjai valóban nincsenek, koránt sem nevezhető elkényeztetettnek, mivel szüleinek
sosem volt ideje vagy kedve foglalkozni gyermekükkel, így maradtak a bentlakásos
iskolák, nyári táborok és dadusok. Amikor a szülők hirtelen meghalnak, az árván
maradt lány tudja, hogy gyászolnia kellene, de nem érez semmit, csak a szokásos
ürességet, hiszen mindig is egyedül volt.
Ekkor jelentkezik apja mostohatestvére, Jake Van der Berg, aki magához
veszi a lányt coloradói otthonába. Tiernan a hegyekbe utazik, ahol nagybátyja
és annak két fia, Noah és Kaleb irányításával megtanul az erdő közepén túlélni,
keményen dolgozni, boldogulni, és igazi családban létezni. Csakhogy amint kezdi
megtalálni helyét a csapatban, leesik az elsó hó, s egyre inkább kezdenek elmosódni a határok a hormonoktól túlfűtött, világtól elzárt házban. Amikor pedig senki sem figyel, egyre csábítóbb megszegni a szabályokat.
Ha csak egy kedvenc írót választhatnék, nem kell sokáig törnöm a
fejem, egyértelműen Jodi Picoult-t mondanám. Van azonban egy másik szoros
versenyzőm is 18 pluszos kategóriában, akitől ha többet nem olvashatnék, azért
elmorzsolnék pár könnycseppet… és titkon akkor is tovább olvasnám! Penelope
Douglas munkássága, ahogyan azt korábban is említettem már valamelyik írásomban,
igazi guilty pleasure. Bűnös élvezet már a műfaj miatt is, de sokkal inkább
azért, mert úgy szippant be az általa kreált álomvilág, hogy közben agyad egy
hátsó szeglete folyamatosan sikít, mert valójában annyi sebből vérzik az írónő gondosan
felépített kliséuniverzuma, hogy egy magára valamit is adó, pszichológiában
kicsit is jártas nőjogi aktivista azonnal stroke-ot kapna és évtizedekre kómába
esne tőle. Tehát Douglas szemrebbenés nélkül teremt olyan karaktereket és
szituációkat, amik már-már tudathasadásos állapotot generálnak az önérzetesebb
női olvasókban, köztük bennem is, mégis imádom a történeteit. Ha kicsit
ismertebb lenne, mint például E. L. James A szürke ötven árnyalatával,
biztosan szétkapnák a hardcore feministák. Valóban ízekre lehetne elemezgetni,
és végül felállítani a diagnózist, hogy milyen hamis és káros a mondandója, de
maradjunk annyiban, hogy a gumicukor is gusztustalan módon készül vágóhídi
hulladékból, tele van egészségkárosító adalékanyagokkal, színezékekkel, roncsolja
a fogakat és még hízlal is, de, nos, FINOOOOOM! Néha megkívánja az ember, jól
esik, és nem feltétlen kell belőle mélyreható erkölcsi dilemmát generálni, mert
mértékkel (majdnem) mindent szabad!
Douglas a Bully-val (Szívatás) lett ismert, illetve
az arra épített Fall Away szériával, majd ezt követte a Devil’s Night
sorozat (Corrupt, Hideaway, Kill Switch), de különálló regényeket is ki szokott rázni a kisujjából, amilyen a Misconduct,
a Punk 57, a Birthday Girl, és most a Credence. De nem
véletlenül említettem korábban az univerzumépítést, hiszen önálló regényeiben
is találhatóak egymásra utalások, kapcsolódások. Sajnos magyar fordítás csak a Fall
Away első két részéhez (Szívatás, Nélküled) készült idehaza, aztán
valamiért mégsem robbant be a magyar piacra az írónő, pedig azóta már több mint tíz új alkotásnak tapsikolhatnánk. Kereslet meg azért gondolom, hogy lenne
rá, mert a róla készült kritikám továbbra is a legolvasottabb és a legtöbb
komment, érdeklődés is vele kapcsolatban érkezett. De amíg a kiadók magukhoz
nem térnek, nincs más hátra, tessék megtanulni angolul! (Ugyanitt magánórákat
vállalok! :D)
Képek forrása: Pinterest (többségük az írónő saját gyűjteményéből) |
Na, de mesélek akkor már végre Douglas legvadonásújabb regényéről,
a Credence-ről, mely bizalmat, hihetőséget, az igazságba vetett hitet jelent
(bár végtelenül csábít a gondolat, hogy csak kredencként utaljak rá…). Reflektorfényében
Tiernan áll, a 18-hoz vészesen közelítő leányzó (((ofkorsz tökéletes külső,
zárkózott vadmacska, azthinnédhogytörékenydehajajj))), akinek szülei öngyilkosságba
menekülnek az apa betegsége elől, lányukat magára hagyva. A hirtelen rászakadt szabadság
és az önálló boldogulás azonban nem jelent különösebb nehézséget a lánynak,
hiszen híres szülei eddig sem tulajdonítottak különösebb jelentőséget gyermekük
létezésének. Akkora volt a szerelem, hogy a kis jövevény szeretetet maximum a
dadustól kaphatott, a családi kör már szülei kettősével bezárult, s Tiernan nemhogy
a kör közepére nem jutott soha, még a szélen sem igazán volt lehetősége kapcsolódni.
Hogy a szülők elvesztése mégis miféle bonyodalmakat okozhat egy átlag tinédzser
életében, azt a kérdést Douglas elegánsan átlépi a jól bevált megoldással:
Tiernan öröksége olyan mértékű, hogy ha innentől élete végéig csak a Cosmot óhajtaná
lapozgatni a kanapéján kaviárt kanalazgatva, akkor sem lenne semmi gondja, és
mivel szülei eddig is ott passzolták le a lányt, ahol csak tudták, nemlétük sem
hajít hirtelen nagyobb követ a lány lelkének állóvízébe. Kiskorúságára való
tekintettel azonban mégiscsak ildomos egy gondviselő, így meg is jelenik a
sosem látott nagybácsi, Uncle Jake, aki nagy kegyesen vállalja, hogy magához
veszi a lányt. Csakhogy Jake nem a kaliforniai tengerparton él, mint a lány,
hanem Colorado erdőségében egy nagy és menő, ám annál elszigeteltebb házban,
amit, ha télen leesik a hó, képtelenség elhagyni hosssszú hónapokig. Ja és nem mellesleg a sármos Jake bácsikának van két huszonéves fia is, a jóképű Noah és a szexi Kaleb, csak hogy még
fülledtebb legyen a levegő és még hangsúlyosabb legyen a bezártság érzete. Ez
az alapfelállás, ebbe a környezetbe érkezik a kis őzikeszemű Tiernan, és innen
már sejthetjük is, hogy aki tudja, levadássza (spoiler: nincs nehéz dolguk), s végül Tiernanből is előmászik
a tigris, megtanul élni, feldolgozni a szülei szívtelensége okozta traumákat, s
közben mindenki másnak is helyre rakja az életét a környezetében, hogy aztán
elkerülhetetlenül beleszáguldjunk a rendhagyó happy endbe.
Nem vagyok különösebben tájékozott erotikus irodalom terén, de
azért volt szerencsém néhány példány bevizsgálásához, úgyhogy mondhatjuk, hogy
van összehasonlítási alapom. Nem mondom, hogy Douglas előtt nem kedveltem mások
munkáit, de Douglas stílusa, történetei, karakterei, helyszínei, konfliktusai
állnak legközelebb a szívemhez, a szokásos közhelyhalmok ellenére, amiktől
érdekes módon másoknál viszketek, Douglas-nél valahogy mégis háttérbe szorulnak,
vagy legalábbis valami rejtélyes okból kifolyólag nála sikerül elvonatkoztatnom
tőlük. Persze a Credence-ben is szokás szerint mindenki gazdag és szép, a
nőstények fiatalok, hamvasak, gyönyörűek, vékonyak, vagányak, kicsik, de
erősek, mint a bors, ha kell áfonyás palacsintát sütnek, ha kell hűtőt javítanak, vagy szarvasra vadásznak, meg persze feszes a combjuk és bizonyos
helyeken nagyon-nagyon-nagyon szűkek (…), a hímek meg ultraférfiasak, izmosak,
erősek, fát vágnak és motorokat szerelnek, söröznek és steaket esznek, hóban-fagyban-sárban
fetrengenek, magányos farkast játszanak, uralkodnak, dirigálnak, parancsolgatnak,
s miközben megszerzik, amit akarnak, itt-ott kivillan egy-egy jelentőségteljes
tetkójuk, és a legfontosabb, hogy mindig valamilyen lelki szennytől
fuldokolnak, hogy a nő majd jól megmenthesse őket, mely mentőakciónak elsődleges
helyszíne az ágy... illetve a bárhol máshol végzett ágyba való tevékenység, ami
nem az alvás. Douglas már a Devil’s Night sorozatban sem érte be az egy
fiú-egy lány felállással, a Birthday Girl-ben pedig foglalkozott már age gap kapcsolattal, így az már meg sem lepett, hogy a Credence-ben
még tovább emelte a tétet, és végül mindenki megkóstolhatott minden cukorkát...
Nem véletlenül „degradáltam” nőstény és hím jelzőkkel a szereplőket, mivel ha
nem tudnám, hogy emberekről van szó, időnként annyira túlteng az állati
ösztönök elburjánzása, meg a hatalmi harcok, mintha egy erdei farkasfalkáról írt
volna a szerző. Csakhogy az embereknél (bár tudom, bizonyos értelemben állatok vagyunk
mi is) mégis némiképp másként működnek a dolgok, léteznek írott és íratlan
szabályok, társadalmi normák és gátak, úgyhogy engedtessék meg a ledöbbenés,
még akkor is, ha Tiernan új családi kötelékei legalább szigorúan véve nem
vérrokonságon alapulnak. Douglasnak azonban nem csak szereplői huncutak, ő maga
is ügyesen relativizálja a helyzetet a behavazott környezettel kiiktatva az ítélkező külvilágot.
Képek forrása: Pinterest (többségük az írónő saját gyűjteményéből) |
Ami a szexuális kicsapongások esetleges megbocsáthatósága mellett viszont
tényleg birizgálta a józan eszem, az az a tündérmese vonal, hogy a szép lány (miután
felpróbálta az egész család(ot)) szerelmével megszelídíti, majd megmenti a
magába zárkózott, négyéves kora óta néma rosszfiút, aki egészen addig
mindenkivel, sőt a lánnyal is csak abuzív kapcsolatokat volt képes kialakítani.
És bocsi, ez most spoiler, de nyilván kihagyhatatlan volt elsütni azt a képtelen
puskaporfelhőt is, hogy a végén a néma srác két évtized után megszólaljon,
ezzel biztosítva egyfelől megtérését, másfelől szerelmét. És ez annnnyira
romantikus és hű meg há, és csodálatos lenne, ha a valóságban is így működne, de
még ha van is rá némi halovány esély, az van, hogy a szörnyeteg meg a béka
igazából nem szokik herceggé változni. És a Télapó sem létezik. Bocsi, lányok! Ugyanakkor
a Disney meséket sem vagyok hajlandó megutálni, csak mert pszichológiailag
elemezve mindegyikhez kapcsolható valamilyen mentális nyavalya, komplexus, szindróma.
És most lehet, hogy saját magamnak mondok ellent, de Douglas karakterei azért
mégis csak többet érdemelnek annál, minthogy pusztán a rájuk jellemző klisék
összességeként tekintsünk rájuk, hiszen ha nem is mindig a legokosabb
döntéseket hozzák, és ha valószínűtlenül tökéletesnek is látszanak (ami baromi
bosszantó, de legyen ez az én komplexusom és nem az írónő hibája), olyan
érdekes háttértörténeteket varázsol köréjük, amitől máris képteleség érzelmileg
sekélyesnek tartani őket, és bár a nőket (eleinte) mindig ide-oda rángatják a pasik
kényük-kedvük szerint, az sem állítható, hogy ezek a csajok ne állnának ki
magukért (még akkor is, ha tudjuk jól, hogy előbb-utóbb úgyis elgyengül a
térdük).
Nem akarom túlragozni, Douglas számomra ismét hozta a tőle
megszokott színvonalat, sőt. Akármilyen felháborító, baromi jól szórakoztam
rajta, kikapcsolt, lekötött, fejben napokig a helyszínein éltem havas hegyek és
illatos fenyőfák között, minden karaktert megkedveltem valamiért, izgultam,
hogy végül kivel jön össze Tiernan, ha egyáltalán, hogy mi lesz a többiekkel, hogy hogyan
tudják feloldani ezt a zavarba ejtő édesnégyes kombót, hogy ki hogyan küzd meg
a traumáival, és igen, szorítottam, hogy a néma srác beszéljen, még akkor is,
ha közben tudtam, hogy ez az egész szitu nem lehetetlen ugyan, de nonszensz. Vigasztal
a tudat, hogy egy akciófilmet is lehet élvezni attól még, mert esetenként ellentmond
a fizika törvényeinek, úgyhogy bízom benne, hogy talán nem velem van a baj… Ja,
és még egy nagyon fontos dolog: Az erotikus irodalom valljuk be, „női pornó”,
elsődleges célja nem az ismeretterjesztés vagy a mély gondolatok átadása és az
elmélkedésre sarkallás. Douglas, a műfajban tevékenykedő sok kollégájával ellentétben ennél mégis pár
lépéssel tovább megy és olyan sztorit kanyarít a hancúr-timeok köré, ami
önmagában is megállná a helyét, pakol bele drámát, igazi döntéshelyzeteket,
dilemmákat, vicces szituációkat, poénokat, thrillerbe hajló izgalmakat, és
mindenekelőtt néha olyan igazságokat fogalmaz meg, amikre magam is meglepve bólintok
elismerően. Szóval nekem Douglas bevállalós munkássága jóval több, mint aminek
elsőre látszik, és a Credence-szel ezt még tovább sikerült erősítenie, így
a tizennegyedik könyv után már büszkén vállalom a függőségem. Ismét alig várom
a következő dózist!
Tündérfaktor:
10/8
Könyv adatai:
Eredeti
címe: Credence
Eredeti
kiadási éve: 2020
Oldalszám: 486
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése