2019. december 31., kedd

Jodi Picoult: A tizedik kör

Miről szól:

Létezik olyan helyzet, hogy valakit megerőszakolnak, pedig nem is, de mégis? Ha a lány barátja teszi, az erőszaknak számít? És ha már előtte sokszor csinálták? És ha azóta már szakítottak? De ha a lány mindenáron vissza akarja szerezni és ezért bármire hajlandó? És ha a lány kikönyörgi, majd közben meggondolja magát? Ha mégis egyértelmű nemet mond? Vagy ha mégsem olyan egyértelmű az a nem, mert nincs is teljesen magánál? De ha úgy emlékszik, hogy próbált ellenállni? És ha nem is igazán emlékszik, hogy mi és hogyan történt? Ha a barátja, a sztárhokis aranyifjú tagadja? Ha már mindenki a fiú pártját fogja, mert megbízható, jólelkű, tehetséges, ő aztán-olyat-soha? Ha a lányról kiderül, hogy hazudott a részletekről?
Na és ha Te lennél ennek a lányak az apja, feltennéd egyáltalán ezeket a kérdéseket, vagy a fagyos Alaszkáig is elmennél, hogy mindenáron megvédd a lányod?... Elmennél, igaz?

Könyvtündér a sorok között:

Mivel is búcsúzhatnék az óévtől szebben, mint egy Jodi Picoult kritikával, hiszen ha valamit az újévbe is mindenképp vinnék magammal, azok a jó könyvek, az olvasmányok, melyek kizárják a külvilágot, közben mégis tanítanak valami újat róla. Picoult pedig pontosan ilyen. Róla már korábban is mindig ódákat zengtem, szinte mindent olvastam is tőle, amit pedig még nem, az a polcon vár türelmesen. A tizedik kör került legutóbb terítékre, gyorsan el is fogyott, bááár mind a tíz ujjam azért nem nyaltam meg a morzsák után…
(De mielőtt még elárulnám, hogy miért, muszáj elmesélnem, milyen csodában volt részem! Ha valakit nem izgat a mellékes sztorizgatásom, nyugodtan hagyja ki a zárójeles részt, bár lehet, hogy érdemes, mert ilyen véletlenek csak a mesében vannak... Képzeljétek, októberben New Yorkban jártam! Ez már önmagában is egy valóra vált álom, de ha nem lenne elég: megyek az utcán, mint egy átlagember, odaérek egy kereszteződéshez, kicsit megtorpanok, hogy turistaként merre vonuljak tovább, erre a keresztutcából érkezve elhalad közvetlen előttem egy göndör, vöröshajú nő. Én meg tátott szájjal fordulok utána, mert ezt a frizurát bárhol felismerném! Hát nem Jodi Picoult sétált el mellettem?! Esküszöm a könyvgyűjteményemre, hogy ő volt, és ha nem fagyok le, mint a betárcsázós net, utánaszaladok és kérek egy fotót, meg jól megölelgetem! De mire felfogtam a helyzetet, addigra már átment a zebrán, én meg ott maradtam libabőrben, pislogva, mint hal a szatyorban. Aztán rákerestem és az Instájáról megtudtam, hogy a Sorok között című meseregényéből Broadway musical készül, ezért járt éppen arra. Hát nem őőőrület???!!! Még New Yorkban is milyen kicsi a világ!)
Képek forrása: Jodi Picoult Instagram

No de vissza Dante poklához, merthogy a könyv címe erre utal. Főszereplő leányzónk, Trixie anyukája Dante-kutató, a pokol bugyrairól tart előadásokat az egyetemen. Ha kicsit odafigyelünk rá, szép lassan ki is derül, hogy az egész családnak lenne helye azokban a bizonyos körökben (sőt, talán már ott is vannak). Az apuka olyan, mint Superman vagy inkább Hulk, hétköznap szemüveges, tintásujjú képregényrajzoló, de ha feldühítik, veszélyben a családja, vagy csak visszagondol a múltjára, közveszélyes agresszorrá válik (vagy legalábbis ezt az agresszort igyekszik fogcsikorgatva elnyomni magában), akitől nem áll távol a testi erőszak, bár nem büszke rá. Az anyuka csalja a férjét az egyik fiatal tanítványával, s közben nem veszi észre, hogy a házassága és gyermeke élete is széthullóban. Lányuk, Trixie pedig úgy próbál megbirkózni a tinilét nehézségeivel, hogy vagdossa magát, mert a fizikai fájdalom elvonja a figyelmét a lelkiről. Márpedig az van neki dögivel, főleg mióta szakítottak a pasijával, a gimi legmenőbb hokijátékosával. Nem is bírja túltenni magát a történteken, mindenáron vissza akarja szerezni Jasont. Ebből a túlzott akarásból aztán olyan események láncolata következik, melyek végén kapunk egy megerőszakolt – vagy legalábbis ezt állító – tinilányt, aki az öngyilkosságtól sem riadna vissza, egy felbőszült apát, akit már csak a bosszú éltet, és végül egy rejtélyes körülmények között elhalálozó fiatal, szépreményű hokijátékost... Amikor pedig már pattanásig feszülnek azok a bizonyos húrok, Trixie, aki rögtön édesapja után második a sorban a gyanúsítottak listáján, Alaszkába szökik, apja szülőfalujába, hogy… nem is tudom, hogy elbújjon egy fagyos hóbuckában a hatóságok és az élet elől.
Azért az összes történetszálat és ok-okozati összefüggést nem akarom elspoilerezni, úgyhogy nem árulom el a végkifejletet sem, de az van, hogy bár Picoult most is hozza a formáját, a rá jellemző stílust, a lassan kibomló sztorit és igazságokat, az érdekes körítést, a tabutéma-boncolgatást, a váratlan csavarokat, a katarzis valahogy mégis elmarad. Továbbra is imádom Picoult minden témaválasztását, hogy nem fél e darázsfészkek közepébe nyúlni, és hogy mindig részrehajlás nélkül mutatja be a lehető legellentétesebb szemszögeket is. (Komolyan, elképesztő milyen bátor nő, és olyan érzékenyen, bravúros intelligenciával és éleslátással fejtegeti ezeket a tabutémákat, hogy bármelyik oldalon állj is, sose mond olyat, amitől hirtelen lekapnád a parókát, „csupán” elgondolkodtat és finoman jelzi, hogy van ám másik nézőpont is, és bármily hihetetlen, az egyik nem zárja ki a másikat.) A nemi erőszakkal most is olyan topikot választott, amivel vékony jégre merészkedett, de vígan elkorizgat rajta. Trixie személyében hitelesen mutatja be egy bizonytalan tinilány útkeresését, akinek óriási szüksége lett volna lelki segítségre, támaszra, ám az ordító jeleket senki nem vette észre, mert az anyja éppen második fiatalkorát élte szeretőjével, apja pedig csak a sohafelnemnövő cukorborsókisbabát látta benne, így velük nem oszthatta meg a problémáit, bár ez ebben a korban amúgy sem elsősorban a szülőkkel történik, még ha oly tökélynek is tűnik egy gyerek-szülő kapcsolat. Pechjére viszont a kortársak közül sem a legjobban választott. Legjobb barátnője, hát mondjuk ki, egy ribanc volt, úgyhogy belőle sem a megtestesült bölcsesség áradt. Ha lett volna valaki felelősségteljesebb egyed a környezetében, akivel megoszthatja dilemmáit, illetve ha kicsit magabiztosabb és felvilágosultabb lett volna, talán magától is rájön, hogy ennyi idősen kár ennyi energiát ölni egy fiúba, s akkor talán nem rombolja porig családok életét a döntéseivel, de hát kevesen elég érettek tizennégy évesen ahhoz, hogy kívülről lássák magukat és a gyerekes hülyeségeiket. Nem hibáztatom Trixie-t (de egy kicsit azért mégis…), amiért farkast kiáltott, megértem az érzéseit és hogy amikor megindult a leejtőn, már nem volt visszaút. Nem hibáztatom a szülőket sem, mindketten szerették a lányukat, gondoskodtak róla és próbáltak odafigyelni rá, amennyire csak lehet, hiszen baromi nehéz úgy beállítani a gyeplőt, hogy ne legyen túl szoros és fojtogató, de azért még érezzük is, hogy van valaki a végén és ha kell, visszaránthatjuk. De nem tudom hibáztatni Jasont sem, hiszen ő is csak egy kamasz, akik akkor normálisak, ha hülyeségeket művelnek, ráadásul az a bizonyos házibuli szitu, ami megpecsételte mindannyiuk sorsát, tényleg baromira nem volt egyértelmű.
Képek forrása: Pinterest

Picoult regényeinek többségében nagy hangsúlyt kap a tárgyalás, ahol végül minden eldől, kiderül, és az olvasóból is, akárcsak a hallgatóság, esetleg az esküdtszék tagjából kiszakad a gondterhelt, egyben felszabadító sóhaj, hogy végre fény derült az igazságra. A tizedik körben sajnos nincs ilyen tárgyalótermi jelenet. Bár egész sokáig úgy tűnik, lesz, és már rágná is a körmét az ember, hogy na, ez izgi lesz, vajon mit „bizonyítanak be”, azonban mivel a vádlott lebucskázik egy hídról és ott is marad a jégen, a tárgyalás elmarad. A fiú meghalt és/vagy megölték, a lényegen nem változtat, véget ért egy reményteljes karrier, elvágták egy olyan srác fonalát, akit mindenki imádott, nagyra becsült, és aki akkor sem érdemelte volna ezt a véget, ha valóban számító hidegvérrel teszi magáévá a volt barátnőjét. Az ő családjáról meg már szó sem esik, pedig mekkora tragédia játszódhat le ott is. Ilyen értelemben most kicsit elbillent a mérleg Picoult-nál, mert sokkal jelentősebb hangsúlyt kap Trixie drama queen lelki világa, illetve az apjáé, aki tűzön-vízen menetel keresztül lányáért, miközben valójában vakon teszi mindezt, pusztán haragból és féltésből, s közben lányából továbbra sem ért többet. Mi pedig kapunk jó sok extra infót a fő konfliktus mellé, de valahogy mi sem leszünk sokkal okosabbak családügyileg. Van ugye az anyuka megcsalását pedzegető szál, ami több szempontból is érdekes lehetne, ha bővebben kifejtésre kerülne, de lényegében csak arra szolgál, hogy legyen oka, miért terelődött el az anyuka figyelme, és hogy további feszültségeket generáljon a házasságban, a családban, mert ha minden szipi szupi szuper lenne, akkor mire fognánk a krachot? Aztán visszatérő elem az apuka fiatalkora, melynek tanulsága szerint Alaszkában felnőni az őslakosok között egyetlen fehér gyerekként nem könnyű, és akkor finoman fogalmaztam. Túl sok mindent nem tudunk meg, de (annak ellenére, hogy egyébként tetszett ez a kis „háttértöltelék” az eszkimó kultúráról) Alaszka elég sz@r helynek tűnik, mocskos hideg van, az emberek furák, nincsenek lehetőségek, és sokan az öngyilkosságba menekülnek. A kiscsaj mégis ide szökik, mert… de minek is keressünk racionális magyarázatot Trixie-nél, mikor végig meg nem értett hisztérikaként viselkedik? (Egyébként arról meg nem is beszélve, hogy hogy jut már el oda?! Nonszensz.) A hideg viszont úgy tűnik jót tesz neki, kicsit lehűti az agyát és végül megnyugvásra lel, még akkor is, ha rá kell ébrednie, hogy felelnie kell a döntéseiért. Ez így egész szép lezárásnak hangzik, az utolsó oldalak mégis kicsit összecsapott benyomást keltenek. A korábban széthullófélben lévő családot összetapasztja a tragédia, és hirtelen mindenki vállalni akarja a felelősséget, kiállni a másikért, elvinni a balhét a szerette helyett, így mindenki „Én vagyok Spartacus!”-t kiált, s ezzel elvileg valami furcsa happy endnek álcázott befejezést kapunk, pedig sikít a koponyám, hogy na de és akkor MI LESZ EZUTÁN???
Tudom, elég kritikusnak hangzik a véleményem, pedig alapvetően tetszett a könyv. Eleinte nehezen ragadott magával ez a „tinédzser hajcihő”, de aztán megsorozott pár nem várt fordulattal, és akkor már éreztem, hogy na igen, ez az, most már szinte mondhat bármit, be kell falnom az egész sztorit, hogy a végére járjak a történteknek. Nem akarom elbagatellizálni a nemi erőszak jelenségét, nagyon kemény téma, de sok esetben, sőt, talán a legtöbb esetben irgalmatlan nehéz igazságot tenni és nem áldozathibáztatónak állni. A tizedik kör nálunk 2018-ban jelent meg, de valójában már lassan 15 éves alkotás, mégis, témáját tekintve aktuálisabb nem is lehetne. Legutóbb az Ítéletben foglalkozott Picoult hasonló esettel, és már ott is elmondtam, hogy a #metoo nem biztos, hogy jót tett a nőket érő erőszak jelenségének. Egyfelől talán felbátorodtak az áldozatok, és ez jó, mert az erőszaktevők is kétszer meggondolják, mit vállalnak, ha kiderül, másrészről ez a „tömegével jövünk rá, hogy 20 évvel ezelőtt Béla megfogta a nunimat, pedig igazából úgy emlékszem, hogy nem is akartam” dolog erőteljes visszatetszést kelt, így veszélyessé is válhat a valódi áldozatokra nézve. Arról meg már nem is beszélve, hogy a könyv (és a zord nagybetűs élet) tanúsága szerint mégiscsak van az a helyzet, amikor a gyengébbik nem is lehet hibás az áldozattá válásban, és aztán óóóriási a felelőssége abban, hogy a földdel tegye-e egyenlővé, majd sóval hintse be egy alapvetően normális, értékes, ártatlan (?) férfi életét. (És azért valljuk be, oké, fiatalság bolondság, de ha egy leányzó full makeup és lotyódressz kombóban éjszakai pillangóként repked egyik pasi öléből a másikba, vetkőzős pókeren hagyja pucéron fotózni a csöcseit, és egyáltalán olyan bulikba jár, ahol a legmenőbb játék a szivárványos szopóverseny… Szóval azért csak van az úgy, hogy addig jár a korsó a kútra, amíg belecsúszik a locsolócső…) De hát Picoult munkássága pont ettől olyan nagyszerű, hogy belök az örvénybe, aztán dilemmázgassál csak el az élet dolgain. Végül bármit is gondolj, igazad lesz, csak tudd és fogadd el, hogy aki a szöges ellentétét gondolja, annak is igaza van… kábé.
Picoult nem mindig nyújt 10 pontos élményt, de csalódást még sosem okozott. Most is megnyert a témával, elvitt a stílusával, és még egy kis extrával is szolgált a fejezeteket felvezető képregénnyel. A mondanivaló és a félbeszakadt végkifejlet viszont kicsit sántítottak, az alaszkás események (különösen a végén) pedig érdekes adalékot nyújtottak, de valahogy én nem éreztem elengedhetetlenül szerves részének a történetnek.
Kép forrása: Pinterest

Dante Isteni színjátékában a pokolnak kilenc köre van. Ide kerül minden bűnös, s ha utánaolvastok a bűnöknek, hát baromi nehéz nem bekerülni… A legalsó szinten vannak az árulók. Picoult regénye szerint a tizedik kör azoknak kellene, akik saját magukat csapják be, árulják el. Nos, szívfájdalom Picoult-nak nem 10 pontot szórni minden próbálkozására, hiszen rendkívüli író, de nem akarok önámítás miatt a pokol legmélyebb szintjén bugyogni egy tűzforró jakuzziban az örökkévalóságig, úgyhogy be kell valljam, tetszett, tetszett, de hm, valami azért mégis hibádzik, hiányzik… Szóval most csak 6 pont. Jodi Picoult bocsássa ezt meg nekem!

Tündérfaktor:
10/6


Könyv adatai:
Eredeti címe: The Tenth Circle
Eredeti kiadási éve: 2006
Magyar fordítás kiadási éve: 2018 
Kiadta: Athenaeum
Fordította: Babits Péter
Oldalszám: 391
ISBN: 9789632937526

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése