Miről szól:
Szvetlana
Alekszijevics hosszú évekig tartó áldozatos munkájának köszönhetően született ez
a Nobel-díjas alkotás, mely a csernobili atomkatasztrófa szemtanúinak, a likvidátori
munkában résztvevőknek, az ő rokonaiknak, a következmények elszenvedőinek, és a
sugárszennyezett területen azóta is illegálisan élőknek a beszámolóiból készült szívszorító
monológgyűjtemény. Sokat mesélnek a tragédiáról, hogy hogyan lapátolták a
törmeléket a reaktor tetejéről minimális védőfelszerelésben több pénzért vagy a
világmegmentő hőssé válás reményében, hogyan pusztította el aztán szeretteik
szervezetét a sugárzás vagy a rák, hogyan veszítették el édesanyák kisbabáikat,
hogyan kapott agydaganatot egy kissrác, csak mert ragaszkodott édesapja ködvágó
sapkájához, hogyan bírták kilőni szerencsétlen fertőzött háziállatokat, hogyan kellett (volna) hirtelen hátrahagyni mindent, s hogyan
emlékeztetett mindez a háborús időkre. De még többet mesélnek az azóta is zajló
életről, amit még a sugárzás sem volt képes megállítani.
Bár most a könyvről kellene beszélnem, kezdjük mégis azzal, hogy
akit kicsit is érdekel a csernobili katasztrófa története, viszont 2019-ben véletlen
elhagyta az atombunkerja kulcsát, ahol nem jött be az HBO és nem volt wifi, így
a környezetében valószínűleg egyedüliként nem hallott A SOROZATról (így csupa
nagybetűvel!), nos annak erősen javallott leülni végre a lejátszó elé és
pótolni a Csernobil című ötrészes remekművet. Az atomerőmű-balesetről
több, hitelesebb, közérthetőbb információhoz, és ahhoz „szórakoztatóbb” vagy
mondjuk inkább úgy, látványosabb formában valószínűleg nemigen fog hozzájutni.
Nem véletlen vágtak hozzá pár Emmy és Golden Globe-díjat, hiszen lenyűgöző a
kivitelezése! Öt órányi valós horror a képernyőn és máris viszket a tenyered
egy sugárzásmérőért, hogy bevizsgáld az ebédre szánt salátát, pár napig álmaidnak
is a Geiger-Müller-számláló recsegése adja a hangaláfestést, ha pedig esetleg vannak,
lehet, hogy megroggyan a bizalom orosz barátaidban, és kicsit szkeptikusabban
állsz majd Paks 2-höz is (ha eddig nem tetted volna).
Képek forrása: Pinterest |
Több mint 30 éve történt a tragédia, így már elérhető róla bőséggel
infó. Ha valakit mélyebben érdekel, hogy pontosan mi miért és hogyan történt,
nézzen utána, én ezt most nem részletezném, meg amúgy is (remélhetőleg) elég
köztudomású már napjainkban a történet, úgyhogy nem is untatnék senkit iskolás
összefoglalóval. Szvetlana Alekszijevics is valahogy így lehetett ezzel, mert bár
könyve sokban rezonál az említett minisorozattal (vagy inkább fordítva), nem a
baleset mikéntjére és annak magyarázatára helyezi a hangsúlyt. Sokkal inkább
azt vizsgálja, hogy egy ilyen volumenű, következményeit tekintve addig teljesen
ismeretlen, elképzelhetetlen és józan ésszel szinte beláthatatlan katasztrófa
után hogyan zajlik mégis tovább az élet, és mi történik azokkal, akik rosszkor
voltak rossz helyen.
Kép forrása: Pinterest |
Egyfelől gyomorszorítóan lebilincselő kvázi katasztrófaturistaként,
de biztos távolból olvasni ezeket az emberi (és állati) sorsokat. Döbbenetes, fájdalmas,
elborzasztó azoknak a feleségeknek, rokonoknak, túlélőknek a beszámolója, akik
saját maguk vagy akiknek hozzátartozói részt vettek a likvidátori, mentési
munkálatokban, s hogy ezek milyen brutális egészségügyi következményekkel
jártak. Nagyon érdekes ennek az egésznek a pszichológiai háttere is, hogy miért
próbálták eltitkolni a tényeket a szovjet birodalom fejesei, hogy mégis mennyi
tájékoztatást kaptak a környékbeliek, hogy milyen mértékben voltak ténylegesen
tudatában a veszélyeknek, hogy a hős önkéntesek információk hiányában vagy azok
ellenére vállalták a végzetes feladatot. Van az a közhely, hogy a legdurvább
sztorikat az élet írja, amire valóban tökéletes példa Csernobil. A legbrutálabb
horrorfilmekbe való az az ellenségkép, akit nem látsz, nem hallasz, nem érzel, mégis
rettegsz, mert tudod, hogy az életedre tör, de mire észreveszed, már késő lesz.
Nem véletlen hát a sok háborús analógia, csak ezt az ellenséget senki sem tudta,
hogyan lehet legyőzni. Katonák és önkéntesek számtalan szükséges és sokszor banálisan
haszontalan munkát is végeztek annak érdekében, hogy megállítsák a sugárzást,
ám ez csak részben sikerült. A szarkofág nem tart örökké, repedezik, szivárog, a
radioaktív hulladékot és a kóriumot sem vitte el a cica, óriási területek
továbbra is fertőzöttek, és ahogy a fülszövegen is olvasható, mindez így is
marad még (felfoghatatlan) 48 ezer évig… És bár a világméretű pusztítás veszélyét
elhárították ugyan, a történetek tanúsága szerint képtelenség volt maximálisan
megfékezni a sugárzást és annak romboló hatásait, hiszen az átlagemberek számára szinte
értelmezhetetlen volt a veszély, így például voltak, akik ebből is üzletet
csináltak, kilopkodták a kitelepített területeken hátrahagyott holmikat és
eladták őket feltehetően gyanútlan áldozataiknak. De a legletaglózóbb azon
lakosok beszámolója, akik képtelenek voltak elhagyni szülőföldjüket, ezért vagy
el sem mentek vagy később visszatértek fertőzött házaikba, és azóta is termesztik
és fogyasztják tovább a gyilkos zöldségeket, gyümölcsöket, főznek-mosnak a helyi
vízzel, és szívják az ottani frisslevegőt. Ez egyrészt szívfacsaróan szörnyű
és elfogadhatatlan, másrészről valahol teljesen érthető, hiszen ezek az emberek
nem világpolgárok, nincs módjuk máshová költözni, nem ismernek más
lehetőségeket, nem tudnak és nem is akarnak máshol beilleszkedni, ragaszkodnak
a gyökereikhez. A legnagyobb jóindulattal és vendégszeretettel kínálgatják a
főztjüket az érdeklődő vendégeknek, és nem értik, sértőnek találják, ha a
kívülállók nem kérnek belőle. Mindenki sajnálja őket és csak a katasztrófa
árnyékát látja a szemükben, pedig nekik ezek a megszokott hétköznapok. Nem
csoda, ha unják, hogy a múltról faggatják őket, de hála Szvetlana
Alekszijevicsnek ez a múlt (ami a helyieknek nagyon is a jelen) már biztosan nem
veszhet a feledés homályába.
Képek forrása: Pinterest, History Collection |
Azonban eltekintve Csernobil monumentális történelmi
jelentőségétől, és az írónő kétségtelenül impozáns és elismerésreméltó (kapott
is irodalmi Nobel-díjat 2015-ben) évtizedes kutatómunkájától (a fülszöveg
szerint 20 évig gyűjtötte a beszámolókat, de az eredeti kiadás már 1997-ben
megjelent, Csernobil pedig 1986-ban robbant, szóval ez nekem inkább csak 10
évnek tűnik, bár utána még folytathatta a témában való kutatást, és mindez persze
semmit sem von le az érdemeiből, csak megjegyeztem), mégsem mentem le hídba a
könyvtől… Szinte szégyelli magát az ember, ha kritikával illet olyan témákról
készült alkotásokat, mint például a világrengető tragédia, a holocaust, vagy
személyes kálváriák, mint különféle betegségek, teszem azt a rák, de a teljes
képhez hozzá tartozik, hogy a kivitelezést is véleményezzem, ami természetesen
nem egyenlő a csernobili történetek bírálatával. Tulajdonképpen az egész
kiadvány egy többszáz oldalas interjúfolyam, pontosabban monológok gyűjteménye.
Nem tudom, mennyit változtatott az elhangzottakon az írónő, hogy próbált-e
szépirodalmi értéket belevinni, vagy maximálisan maradt a dokumentarista
formánál, mindenesetre a végeredmény engem nem édesgetett magához. Vannak
kiemelkedő sztorik és mesélők, de összességében túl csapongónak, összehánytnak
éreztem a szerkezetét. Távol álljon tőlem, hogy bármelyik megszólalónak a történetét
degradáljam, de egy idő után sajnos eléggé unalmassá is válik a könyv, mert lényegében
majdnem mindenki ugyanazt meséli. Értem én azt a végtelen fájdalmat is, amit
ezek az emberek magukban hordoznak, és ami egy ilyen interjú során előtör, nem
meglepő, hogy voltak, akik sírtak, siránkoztak, időnként összefüggéstelenül
motyogtak valamit, és értem ezeknek az üzenetét is, de talán mégsem ártott
volna kicsit jobban szerkeszteni ezeket a tartalmakat. Ami fölött meg végképp
nem tudtam szemet hunyni, az a számtalan „…” két-három mondatonként. Én
szeretem a pontpontpont sejtelmes sugallatát, magam is sokszor használom, talán
túl sűrűn is, de ami ebben a könyvben zajlott, az már egészen abszurd volt…...
Kép forrása: Pinterest |
Száz szónak is egy a vége, Csernobil mindenki fantáziáját
birizgálja, de inkább a remek kis HBO sorozatot ajánlom bevizsgálásra, mint e
könyvet. Ha valakit azonban nagyon beránt a sorozat és még többre kíváncsi, nem
mondom, hogy kerülje a könyvet, mint a sugárzást, annyira azért nem rossz, és található
még benne néhány, a sorozat jeleneteiben is feltűnő, de itt részletesebb leírás, illetve
egyéb szomorú történetek, mindenesetre rémálmokra, világfájdalomra és
depresszióra számítson, aki úgy dönt, hogy belevág, mert kegyetlen lehangoló az
egész, hiába pislákol át a sorokon az az üzenet is, hogy az élet nem áll meg,
avagy utat tör magának, ahogy Dr. Ian Malcolm mondá a Jurassic Parkban. Na, az az
ötlet is milyen jól sült el… Még szerencse, hogy az csak film! Egyelőre.
Kép forrása: Pinterest |
Tündérfaktor:
10/3.6 – Nem jó, de nem is
tragikus… Haha, félretéve a fekete humort: 10/5
Könyv adatai:
Eredeti
címe: Чернобыльская молитва (Chernobylskaya
molitva)
Eredeti
kiadási éve: 1997 (a fordítás alapjául szolgáló kiadás 2013-as)
Magyar
fordítás kiadási éve: 2016
Kiadta: Európa
Fordította: Pálfalvi Lajos
Oldalszám: 358
ISBN: 9789634053828
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése