Miről
szól:
Marianne
és Connell szerelmi hányattatásai kvázi XXI. századi Rómeó és Júlia történet,
csak az ő esetükben kevesebb a romantika, az intrika és a családi befolyás. Bár
nem elhanyagolhatóak a külső tényezők, elsősorban ők maguk saját közös és
egyéni boldogságuknak akadályai. Megoldást és feloldást nélkülöző útjukat
követhetjük nyomon a Normális emberekben, ahol a szereplők többsége
minden, csak nem normális.
Tudjátok,
a Mekiben a Happy Mealhez játékfigurákat adnak, a hipermarketben a díszdobozos piához ajándékpoharakat
csomagolnak, a női magazinokban a reklámokhoz termékmintákat ragasztanak, és
vannak könyvek, amiknek a hátsó borítójára letéphető könyvjelzőt perforálnak.
Ha a marketingesek engem kérdeztek volna, a Normális emberekhez
pukkasztós fólia tasakot mellékelnek, abba pedig egy borotvapengét, hogy ha már
a pukkasztgatás sem segít az idegeiden, rögvest eret is pattinthass, miután
kiolvastad a könyvet… „Az év regénye.” The Times – Szerintem itt kimaradt egy
melléknév: az év LEGDEPRESSZÍVEBB regénye. Pedig ez előtt Auschwitzról
olvastam. Az egy fokkal megnyugtatóbb és reménytelibb volt…
Igazából
nem értem én ezt az egész XXI. századi Y generációs világfájdalmat. Jó, persze,
nehéz az élet, nagyok az elvárások, az értelmiség meg még túl is komplikálja a
dolgokat. De ha egyszer adott egy fiú meg egy lány, akik egymásra találnak,
testileg-lelkileg-szellemileg minden klappol, egy hullámhosszon rezegnek, az
isten is egymásnak teremtette őket, és mindezt a vak is látja, sőt még ők is
tisztában vannak vele, hogy együtt a legjobb, akkor mi a f@$ßért bombázzák
mégis szándékosan szét egymás és a saját életüket? Hogy igazolódjon a
világfájdalom és lehessen rajta filozofálni? Na de kezdjük az elején!
A
történet ott kezdődik, hogy van két középiskolás, útkereső fiatal (ez az
útkeresés mondjuk nem a gimisek kiváltsága, kitart az a könyv végéig), Marianne
és Connell. A lány egy különc, visszahúzódó figura, akinek egyáltalán nincsenek
barátai, a suliban kiközösítik őt, de ez nem különösebben zavarja, mert nem is
célja beilleszkedni, nem érti és nem akarja elfogadni az iskolai (és egyben
társadalmi) szabályrendszert, nem akar senkinek megfelelni; ahogyan ő fogalmaz,
tulajdonképpen nem a hierarchia létrájának alján áll, hanem pár lépés
távolságból nézi, ahogy a többiek próbálnak felkapaszkodni rajta. Ő meg sem
próbálja. Mondjuk nem is kell tepernie a kapcsolati tőkéért, mivel elég gazdag
családból származik, úgyhogy megteheti, hogy ellegyen magával a saját fejében.
A fiú egészen más, a suli sztárfocistája, menő gyerek sok haverral, felnéznek
rá, mindenki szereti és próbál a barátja vagy a csaja lenni. Aztán mint
kiderül, ez valójában csak egy álarc. Connell nagyon okos, rengeteget olvas és
rettenetesen igyekszik megfelelni mindennek és mindenkinek, szinte betegesen
igazodik mások véleményéhez. Így tehát szóba sem jöhet, hogy Marianne-nel
foglalkozzon, mert mit szólnának a többiek?! De az édesanyja a tehetős lány
házában takarít, ezért Connell időnként a sulin kívül is összefut a lánnyal, és
így történik meg a csoda, ugyanis iskolai és társas elvárások ide vagy oda, ők
ketten elég jól megértik egymást és össze is cuppannak. Elindul egy titkos
viszony kettejük között, amit a lány nem mond el senkinek, mivel nincs is senkije,
akinek elmondhatná, a fiú pedig retteg, hogy mit szólnának a haverok, ha
kiderülne, hogy pont azzal a csajjal kufircol, akit mindenki cikiz. Marianne
egészen addig nem rokkan bele ebbe a felállásba, amíg Connell egy másik lányt
nem hív el a szalagavatóbálba. Az azért már neki is sok és minden kapcsolatot
megszakít a fiúval.
Ámde
már a nagy szerelmes lila ködben eldöntötték, hogy ugyanarra az egyetemre
fognak járni, úgyhogy nem szabadulhatnak egymástól. Néhány hónappal később egy
buliban ismét összefutnak, amikor is Connell meglepve tapasztalja, hogy fordult
a kocka, az egyetemen neki vannak beilleszkedési gondjai, Marianne viszont a
sznob és gazdag (ál)intellektuel társaság középpontja lett. Innentől a lényeg
az, hogy pár hónapos eltérésekkel betekintést nyerünk életük előrehaladásába,
fókuszban a kettejük közötti egészségtelen dinamikával. Hol összejönnek, hol
szakítanak. Illetve úgy csinálnak, mintha ez csupán valamiféle barátság
extrákkal kapcsolat lenne, így konkrétan nincs is kimondva semmi, csak úsznak
az árral és közben rendszeresen zátonyra futnak félreértelmezett félszavak
miatt. Én már a hajamat téptem, amikor olyan gyökérségek miatt mentek szét,
hogy például elfogyott a srác pénze, ezért bejelentette, hogy a nyári szünetre
hazaköltözik, de közben azt várta, hogy a lány majd felajánlja neki, hogy
lakjon inkább nála, a lány viszont nem rendelkezett gondolatolvasó
képességekkel, úgyhogy mivel nem ajánlotta fel, az lett a vége, hogy kvázi
mindketten megsértődtek és megbeszélték, hogy oké, akkor thhhehehermészhethesen
innentől lehet randizni másokkal, mivel ugyebár ki bírna ki HÁROM TELJES
HÓNAPOT a párja, na meg némi kupakolás nélkül??? Időnként vissza kellett lapoznom, hogy ellenőrizzem
mennyi idő is telt el két fejezet között és nem akartam elhinni, hogy az esetek
többségében nem évekről volt szó, hanem hónapokról. (Egyébként az egész sztori
öt évet ölel fel.) Én nem vágom, hogy ezek mit nem tudtak kibírni egymással
vagy egymás nélkül, hogy miért kellett azonnal új párkapcsolatokba ugrani
ahelyett, hogy egymással tisztázták volna, mi a jóságosszentszűzmária van
köztük és mit akarnak vagy nem akarnak egymástól. Pedig időnként még ki is
bukott a szájukon a varázsszó, hogy szeretlek, meg hogy másokkal nem ilyen, veled a legjobb az ágyban, veled a legjobb beszélgetni, te megértesz, stb.
Egy idő után már nem is tartottam számon, hogy hanyadjára találnak egymásra,
majd süllyesztik el a hajójukat újra meg újra, önként és dalolva. Aztán amikor
végül jön egy „kataklizmatikus” esemény, aminek hatására végre azt hinnéd, hogy
na, ez most örök kapocs lesz és rájöttek és hallelujah, akkor jön Marianne és
egy félmondattal megint ledobja az atomot, te pedig keresnéd azt a bizonyos
borotvapengét, de max a könyv lapjaival tudod vagdosni magad.
De
miről is szól valójában ez a könyv? Egy romantikus párkapcsolatról? Két ember
dinamikájáról, egymásra gyakorolt hatásáról? A körülményekről, a társadalom
befolyásáról? Egy elveszett generációról? Ez a könyv mindenről IS szól! Szinte
már-már a sokat akar a szarka, nem bírja idegekkel csapdájába esik, de
olvasás közben ez valójában nem zavaró, vagy legalábbis nekem nem tűnt fel,
hogy eltolódtak volna a hangsúlyok, arányok, ugyanakkor sok olyan téma lett
belecsempészve, ami nincs igazán kifejtve, csak oda lett állítva, mint
lehetséges ok, hogy miért is alakult végül úgy ennek a két szerencsétlennek a
sorsa, ahogy. Az említetteken túl van még szó családon belüli erőszakról
(igencsak bicskanyitogató családtagokkal), önhibáztatásról, öngyűlöletről,
anorexiáról, szexuális aberrációról, abúzusról, pánikrohamokról, depresszióról,
öngyilkosságról, csupa ízletes nyalánkságról, amik megdobják az ember
közérzetét…
Nem
mondom, hogy nem volt érdekes vagy tanulságos, egy nap alatt kiolvastam,
lekötött, de nagyon haragudtam rá. Attól még nem lesz feltétlen rossz könyv,
hogy nem lett cukormázas a vége, vagy hogy nem szerettem meg a szereplőket, de
ezt az „év könyve” kijelentést azért át kellene gondolni. Meg én nem hiszem,
vagy legalábbis nagyon remélem, hogy nem ez az átlag, nem ez a trend, nem ez a „normális”
a mai huszonévesek körében, mert ha ez a képei alapján meglehetősen elvont,
Marianne-típusú írónő tényleg olyan éleslátó képet fest erről a generációról,
mint ahogy azt a dicshimnuszt zengő kritikák állítják, akkor az szerintem
baromi szomorú lenne.
Egy
könyvklubba mondjuk el tudom képzelni, hogy tökéletes választás lehet, mert
tényleg órákig lehetne csevegni a felvetett témáin, vitaindítónak kiváló!
Például már pusztán az a szál is megér egy pszichológiai misét, hogy milyen
következményekkel járnak egy ember későbbi életére a gyerekkori traumák,
illetve hogy azok nem is csak a saját, de a vele szorosabb kapcsolatba kerülők
életét is hogyan befolyásolják jellemzően negatív irányba; na nem mintha ezzel sok újat mondana a könyv. És ennek kapcsán lehetne vitatkozni a végkifejletről is, hogy
Marianne talán lelki viharainak tudatában próbálja eltaszítani magától
Connellt, hogy ne tegye tönkre a srácot is (bár ez nincs a könyvben kimondva). Ugyanakkor
számomra semmi nem indokolta, hogy rossz hatással volnának egymásra, tehát még
mindig nem értem, miért nem tudtak lehiggadni és megállapodni egymás mellett. Szóval
mint olvasmányélmény… Iszonyat lelombozó a történet minden egyes eleme és
alakulása. Ráadásul a stílus is kicsit furcsa és zavaró. Az a kettősség hagyján,
hogy a sznob egyetemi bölcsészek életét eléggé leszólva mutatja be egy volt
sznob egyetemi bölcsész. (Remélem, van itt szándékos önirónia!) Meg értem én az
újító célzatú szerkesztést, de ha az nem tesz hozzá pozitívan az élményhez és
értelmezéshez, akkor minek? Ugyanis sok a párbeszéd, de sehol nincsenek
gondolatjelek, semmilyen módon nincs jelezve, hogy most éppen beszélgetnek,
vagy csak gondolják, és hogy egyáltalán ki beszél éppen. Vannak fejezetek,
amiknek az elején azt se tudod először, hogy kiről szól, aztán mikor előkerül
egy név, kezdheted újraértelmezni az olvasott sorokat. Az angol változatban az
a bizonyos sűrűn előforduló „ő” mondjuk lehet, hogy követhetőbb, mert a he/she
legalább nemileg különbséget tesz, de akkor is nagyon fura a gondolatjelek
hiánya, bár idővel megszokható. Illetve nem bírom megállni, hogy ne tegyem
szóvá azt is, nem egy és nem kettő gépelési hiba van a könyvben, amit
egyszerűen nem értek, hogy nem tűnik fel valakinek a nyomdába kerülés előtt,
főleg az olyan nyelvújító próbálkozások, mint a „kegyetlenkedésséggel”. Viszont
a borító szuper, hogy valami pozitívumot is mondjak.
Összefoglalva
csak ismételni tudom magam, aki van olyan mazochista, mint Marianne és valami
kilátástalan szenvedésre és önsanyargatásra vágyik, elcseszett emberi
kapcsolatokra és elfuserált személyiségekre, akik az istennek se tudják
kiegyensúlyozott mederbe terelni az életüket, az bátran lubickoljon a Normális
emberekben, garantáltan kielégítő választás! Egyébként olvasás közben az Egy
nap című film jutott eszembe (ami különben könyvadaptáció, de ahhoz még nem
volt szerencsém), mert elég hasonló a felépítésük, bár ott sokkal több évet
ölel fel a történet, nincs ilyen központi szerepe a szexnek, és ugyan annak a
vége katasztrófába torkollik, legalább van egy pillanatnyi happy end, a srác
észhez tér és helyrerakja az életét, a lánnyal meg a kezdetektől fogva nem volt
semmi gond. Szóval nem azzal van a baj, hogy mindkét sztoriban sokáig tart,
mire a megfelelő pontokat találják el Cupido nyilai, hanem azzal, hogy a Normális
emberekben se a másik, se a saját kárán nem hajlandóak tanulni a szereplők
és önkéntes mártírokként szinte már élvezik, hogy megvonják egymástól, de főleg
saját maguktól az esélyt a harmóniára és a szeretetre. Ja, amúgy ha valaki
elolvassa/elolvasta és nem bír betelni az öngerjesztett gyötrelemmel, akkor jön
a belőle készült sorozat is!
Végül
pedig ideillesztek két random idézetet, amik azért megragadták a fantáziám:
„Úgy
érezte, mintha az, amit egész életében csupán festett díszletnek tartott, hirtelen
igazinak bizonyult volna: igaziak a külföldi városok, a híres műalkotások, a
metróhálózatok, a berlini fal maradványai. Ezt teszi a pénz: a pénz az, amitől
a világ igazivá válik. Van benne valami elképesztően romlott és szexi.”
„Marianne-ben
nem először merült fel, hogy a kegyetlenség nemcsak az áldozatnak okoz
sérülést, hanem az elkövetőnek is, sőt annak talán még mélyebbet, még tovább
tartót. Akit szekálnak, az nem tud meg magáról semmi eget rengetőt; aki viszont
mást bánt, olyasmit tud meg, amit aztán sosem felejt el.”
Tündérfaktor:
10/6
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: Normal People
Eredeti
kiadási éve: 2018
Magyar
fordítás kiadási éve: 2019
Kiadta:
XXI. Század
Fordította:
Dudik Annamária Éva
Oldalszám:
301
ISBN: 9786155915888Képek forrása: Pinterest
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése