Miről
szól:
Eddy
de Wind holland zsidó orvos egyike az Auschwitzban átélt szenvedések első
közvetítőinek. Beszámolóját a felszabadulás utáni hetekben, még a tábor falain
belül vetette papírra, így nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ott történteket
ne lehessen a szőnyeg alá söpörni, hogy a világ megismerje, elhiggye, és sose
feledje a megvalósult borzalmakat. Hogy tanuljunk az odakerültek kálváriájából és így az ne ismétlődhessen meg soha többé.
Auschwitzról
régóta nem lehet már újat mondani, mégis kimeríthetetlen témát szolgáltat, nem
csak a szerzőknek és a kiadóknak (vagy a filmeseknek), de az olvasóknak is,
nekem speciel biztosan. Eddy de Wind sem próbálkozott valami újat hozzátenni a
dologhoz így 2020-ban – főleg mivel 1987-ben elhunyt –, de mivel az eredeti
írása nem is idén született, hanem szinte az auschwitzi események sűrűjében,
valójában a mondat eleje már meg is dőlt, hiszen ha valaki, hát ő bizony
úttörője volt annak, hogy mindenki értesüljön az ottani szörnyűségekről és ne
maradhasson titokban a nácik ámokfutása. Elsők között írta meg történetét még a
helyszínen, a tábor felszabadulása utáni hetekben egy jegyzetfüzetbe, és a
háború végét követően nem sokkal már meg is jelent a könyve, csak sajnos ez
akkor nem sokakat foglalkoztatott, mert mindenki az újjáépítéssel, az
újrakezdéssel volt elfoglalva, hiszen valamilyen módon mindenki megszenvedte a
világháborút. Szerencsére a beszámoló nem került a feledés homályába, ami sok
szempontból nagy veszteség lett volna.
Mindig
bajban vagyok, amikor értékelem ezeket az alkotásokat, hiszen hogyan is lehetne
olyan szavakat leírni, hogy tetszett, jó volt, élveztem egyazon
mondatban, ahol említésre kerül a holocaust is? Pedig így van. Tény, hogy az
ilyen szélsőséges események, mint a holocaust is, sokakat foglalkoztatnak
rendkívüliségük és extremitásuk okán, úgyhogy már önmagában a történések is
odaszegezik az olvasót a lapok elé – amikkel már ezerféle feldolgozásban
találkoztunk ugyan, mégis mindig letaglóznak –, de Eddy de Wind ráadásul
számomra egészen elképesztő módon varázsolt filmszerű olvasmányélményt életének
ebből a szakaszából. Lenyűgöz a szinte hihetetlen tény, hogy ezt a nem csak
történelmileg, de irodalmilag is értékes szöveget orvos (nem pedig író) létére,
annyi szenvedés után képes volt így, ilyen minőségben összeszedni, ráadásul ott a helyszínen.
Mint
ahogyan az a néhány oldalas utószóból kiderül, Eddy élete már Auschwitz előtt
is, hogy úgy mondjam, kalandos volt. Nem árulok el minden részletet, de az
fontos momentum, hogy 1942-ben már majdnem sikerült Hollandiából Svájcba
szöknie, s így talán a haláltábort is elkerülhette volna, mégis visszatért
hazájába és önként jelentkezett a hollandiai gyűjtőtáborba, Westerborkba, ahová
időközben édesanyját elhurcolták, de mire megérkezett, anyukáját már Auschwitzba
szállították tovább, mely névnek akkor még nem volt akkora jelentősége. A westerborki
kórházban ismerkedett meg Friedellel, akivel össze is házasodtak. ’43-ban viszont már a pár is az auschwitzi
transzporton találta magát.
Hogy
innentől mik történtek a hírhedt táborban, arról lehet elképzelésünk, hiszen
annyi forrásból értesülhettünk már róla, mégis minden alkalommal görcsbe rándul
az ember gyomra, mikor arról olvas, hogy a vagonok mellett elindul a
szelektálás, szétválasztják a családokat és másodpercek alatt, ránézésre
döntenek emberéletekről, pecsételik meg sorsukat egyetlen bal vagy jobb irányú
biccentéssel; hogy a „szerencsés” túlélőket hogyan szipolyozta ki szó szerint a
végletekig a fizikai munka, a minimális táplálék, amit normálisan a kutyának se
adnánk és az értelmetlen, lélekölő rutin és szabályrendszer az állandó
sorakozókkal, takarodókkal, hajnali keltésekkel és életveszélyes
ellenőrzésekkel. Megdöbbentőnek, de legalábbis szociálpszichológiailag nagyon
érdekesnek tartottam a tábor hierarchiáját, amiben echte német fejesek szinte alig
jelentek meg közvetlenül, de ha már valaki egy szalmaszálnyival is magasabb
„rangot” érdemelt a lakók között, az az esetek többségében ki is használta azt az alatta lévők
kárára. Tudom, ember embernek farkasa, és az életben maradásért vívott
küzdelemben nem szerencsés a jótétlélek személyiség. De a fotel biztonságából
utólag megfigyelve ezt a „hangyafarmot” (már elnézést a hasonlatért) azért mégiscsak meghökkentő, hogy
Auschwitz fejesei tulajdonképpen elítélt bűnözők voltak, akik többet értek egy
tisztességes, nagy tudású, ámde zsidó orvosnál; hogy mennyit számított egy
adott színű és formájú anyagdarab az ember ruhájára varrva, vagy a vakszerencse, hogy
melyik országba született az illető; és hogy annak ellenére, hogy itt mindenki
rab volt ugyanabban a börtönben, kevesekben ébredt szolidaritás a másik iránt.
(Az elkeserítő az, hogy ez ma sincs másként, a többség fölülről veszi a mintát
és lefelé rúg...) Ugyanakkor mindig voltak apró megnyilvánulásai is az
emberségnek még az SS körében is. Az olyan hóhéroknak is, mint Mengele,
időnként angyal ült a vállára és annak sugallatára valakinek akár az életét
kímélte meg egy be nem adott injekció, egy aláírt papírdarab, egy elejtett
félmondat, parancs, vagy csak egy félrenézés.
Bár
Auschwitz minden tekintetben az emberi kegyetlenség egyik legmélyebb bugyra
volt, azért Eddy de Wind mégis szerencsésnek mondhatta magát. Furcsa kettős
érzés például azokat a sorokat olvasni, ahol arról beszél, hogy a kórházi
egységekben neki valójában milyen „jó” dolga volt azokhoz képest, akik fizikai
munkára lettek beosztva és megfelelő eszközök nélkül, hóban-fagyban dideregve,
akár derékig vízben állva lapátolhatták a folyómederből a kavicsokat például,
míg ő ugyanazt az ablaktáblát pucolta álló nap, s ha elkészült, újra bepiszkolta, majd újra
letakarította és így tovább, csak hogy egy esetleges ellenőrzés során úgy
tűnjön, fontos munkát végez, mert a henyélés egyenlő volt az öngyilkossággal.
Szinte már haragudtam rá azok nevében, akiket a különböző üzemekben
robotoltattak, de közben ki ne tette volna ugyanezt az ő helyében?! És
egyébként főhősünk igazán nem „vádolható” azzal, hogy Auschwitzról úgy számol
be, hogy meg sem érintette a halál szele, hiszen kevésbé szerencsés
pillanataiban ő is került külső kommandókba, ő is robotolt, őt is verték, és ő
is átkerült Birkenauba egy hónapra (aminek lóistálló barakkjai mellett –
bármilyen morbidul hangozzék is – Auschwitz kőépületei szinte hotelnek tűnnek),
ahonnan csak ritkán tértek vissza élve az emberek, de a jószerencsének,
kapcsolatainak, kitartásának, a szerelme utáni folytonos vágyódásának és a
jövőbe vetett hitének köszönhetően mindig sikerült elkerülnie, időnként
egyenesen kijátszania a halált. Amilyen szörnyűségeket pedig saját szemével nem
tapasztalt, azokról mások beszámolóin keresztül mesél. Így szerezhetünk
tudomást a nőkön elvégzett kísérletekről, egy szökni próbáló történetéről, aki
félig a halálból tért vissza, vagy a különösen ritkán túlélő sonderkommandósok
feladatairól a gázkamráknál, krematóriumoknál; például hogy mi történt a ’44-es
magyar gyerektranszporttal…
Úgy
gondolom, számunkra ezek a történetek valójában felfoghatatlanok. Ahogy írtam
is korábban, (horror)filmként pereg az olvasó szeme előtt a történet, és hiába
tudjuk, hogy ez nem egy beteg fantáziaszülemény, borzasztó nehéz realizálni,
hogy ez a múlt, hogy tényleg megtörténhet(ett) ilyesmi. És valahol szomorú már
az is, döbbenet és együttérzés ide vagy oda, hogy egyáltalán képes az olvasó,
köztük én is, túllépni, továbblépni egy ilyen beszámolón. Azt hiszem, ha igazán
felfognánk a történteket, remegve gubbasztva hintáztatnák magunkat egy sötét
sarokban, de persze az élet nem áll meg, ahogy a haláltábor mellett is volt
tavasz és rügyező fák. Az meg már végképp rejtély számomra, hogy mekkora
életerő kell ahhoz, hogy az, aki mindezt valóban átélte, hogyan képes újra
értelmet találni az életben és túllendülve a veszteségeken felépíteni egy új,
tartalmas életet a semmiből. Persze nem volt más választásuk, vagy ez vagy a
diliház. (Egyébként érdemes abba is belegondolni, hogy ez nem csak az
áldozatokra fennálló kérdés. Mondjuk Hitler lelkiismeretét talán hagyjuk, de
egy átlag sorkatonának vagy háború utáni árja német állampolgárnak se lehetett
könnyű a lelke... Aztán hogy ezért most kellene-e sajnálni őket, az már megint
egy másik kérdés.) Eddy és Friedel mindketten túlélték, bár házasságuk, ami a
táborban mentőövnek bizonyult, a későbbiekben megsínylette a traumát és végül
elváltak. Később Eddy újranősült és három gyermeke született. Az auschwitzi
megrázkódtatásokat élete végéig igyekezett a munkája által feldolgozni és a
kísérletek, terápiák tapasztalatait, eredményeit mások javára is fordítani.
Aki
érdeklődik a történelem e koromfekete időszaka iránt, annak szerintem mindenképpen
érdemes elolvasnia Eddy beszámolóját! Ha bírja idegekkel, hamar a végére fog
érni ennek a rövid kis könyvnek, mert sodornak az események és a stílus. Nem
fog eddig sose hallott információkhoz jutni, de hogy ne veszhessenek a múlt
homályába a történtek, nem árt őket újra meg újra felidézni, még ha időnként oly
fájdalmas és dühítő is olvasni Eddy sorait. Csak azt sajnálom, hogy az ilyen
beszámolókat általában sajnos pont nem azok olvassák, akiknek igazán tanulnia kellene belőle…
Tündérfaktor:
10/10
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: Eindstation Auschwitz
Eredeti
kiadási éve: 1946
Magyar
fordítás kiadási éve: 2020
Kiadta:
Athenaeum
Fordította:
Alföldy Mari
Oldalszám:
223
ISBN: 9789632939070Képek forrása: Google képek
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése