Miről
szól:
1984: Winston Smith a Nagy Testvér elnyomó
diktatúrájának polgára, ahol négy szép nevű minisztériumból (Béke- (=háború),
Igazság- (=hazugságok), Szeretet- (=kínzások), Bőség-minisztérium (=éheztetés)) irányítják
a három részre osztott világ egyik országát, Óceániát, ami folyamatos háborúban
áll hol Eurázsiával, hol Keletázsiával. A Párt három jelmondata: A HÁBORÚ:
BÉKE, A SZABADSÁG: SZOLGASÁG, A TUDATLANSÁG: ERŐ, és plakátokon terjesztett szlogenje:
NAGY TESTVÉR SZEMMEL TART. És ez így is van, mert mindenhol, minden percben
teleképek figyelik meg és hallgatják le az embereket, miközben megállás nélkül
népbutító, valótlan híreket duruzsolnak a háborúról, a győzelmekről, a jobban
teljesítésről, a jobb életről. És hogy ezt igazolni is tudják, nagyüzemben
folyik a történelem meghamisítása, a megjelent hírek, fényképek, elmondottak,
beígértek manipulálása, utólagos megváltoztatása. Winstonnak is ez a foglalkozása,
adatokat, információkat, személyeket másít meg, cserél ki, tűntet el. Aki
később máshogy emlékszik, az úgysem tudná bizonyítani, de ha megpróbálná, ha
csak felmerülne benne a lázadás lehetősége, a Gondolatrendőrség azonnal
lecsapna és megsemmisítené az illetőt. Mindennapos a nélkülözés, az éhezés, az
elkeseredettség, a frusztráció, a kivégzések. Még a gyerekeket is szüleik ellen
fordított besúgóknak nevelik. Pozitív érzelmeket, szeretetet nagyítóval sem
találni. Az újbeszél nyelv bevezetésével még a szókincset is megpróbálják a
feltétlenül szükséges minimumra redukálni, hogy megfelelő szavak híján lassan
már gondolatban se lehessen pártellenes bűnt elkövetni. Winston tehát ebben a
rémálomban él, dolgozik és közreműködik, próbál beilleszkedni, beolvadni,
túlélni, de közben egyre erősebben érzi, hogy valami nem jó, valami nem helyes
körülötte, hogy ez így nem normális, ennek nem így kéne lennie. Közben
találkozik Juliával, viszonyt kezdenek és amint a szerelem értelmet ad Winston
életének, felesküdik a rendszer ellen. De tudjuk, hogy Nagy Testvér mindent lát
és senkit sem enged kibújni a karmai közül!
Állatfarm: Őrnagy, az öreg disznó halála előtt
megálmodja és megjövendöli a Mr. Jones vezette Major állatainak a forradalom
eljövetelét, amikor is véget ér a szolgaság, az életfogytig tartó fáradságos
robot, az emberi kegyetlenkedés, a mészárlás, s az állatok önellátóan
önmaguknak termelik majd az élelmet és élnek boldogan, egyetértésben. A
lelkesítő beszéd után a jószágok fellázadnak és elüldözik Mr. Jonest, átveszik
az uralmat, megalapítják az Állatfarmot, ahol Angliában először az állatok
uralkodnak. A disznók vezetésével virágzik a gazdaság, és a pajta falára
felfestik az alapszabályt, mely szerint minden állat egyenlő, és a „négy láb
jó, két láb rossz” jelmondat értelmében állat sose viselkedhet emberként és nem
szövetkezhet velük. Eleinte nagy az öröm és működik is a terv, de aztán
Napóleon, a vezérdisznó megrészegül a hatalomtól, átírja a szabályokat,
meghazudtolja a múltat, és egy olyan diktatúrát alakít ki, ahol minden állat
egyenlő ugyan, de egyes állatok egyenlőbbek a többinél… Az állatok pedig csak
későn veszik észre, hogy becsapták őket és sokkal sötétebb, vészjóslóbb jövő
vár rájuk, mint valaha.
Könyvmoly,
akarom mondani könyvtündér létemre töredelmesen be kell vallanom, hogy annak
ellenére, hogy mindig is 5-ös voltam irodalomból, sose szerettem a kötelező
olvasmányokat, s bár ez nem büszkeség tárgya, de sokukat nem is olvastam, és
amiket mégis, azok közül is csak kevés nyerte el a tetszésem. Nem emlékszem,
hogy Orwell anno része lett volna a tananyagunknak, de talán tizenévesen még
nem is lettem volna elég érett a befogadásához. Szerencsére, ami késik, nem
múlik!
Mostanában
tele a média az amerikai lehallgatási botrányokkal, az internetes szabadságot
követelő petíciókkal, rémhírekkel a kikapcsolt állapotban is kukkoló
webkamerákról, és Edward Snowden neve vagy a WikiLeaks is sokaknak ismerősen csenghet.
Ezek kapcsán időnként felmerül Orwell neve és előkerül a bűvös 1984-es évszám, avagy
könyvcím. Így ültetett molyt a fülembe a média, hogy ugyan olvassam már el ezt
a klasszikust, ha jobban akarom érteni, mi is folyik körülöttem a nagyvilágban,
kísértetiesen hasonlóan folyt a múltban, illetve mi folyhat a jövőben, ha nem
figyelünk oda eléggé és hagyjuk.
Szóval
rákerestem a MEK-en (Országos Széchényi Könyvtár Magyar Elektronikus Könyvtára:
http://mek.oszk.hu/), mert ott sok klasszikus irodalom
megtalálható, úgyhogy ajánlom figyelmébe azoknak, akik anyagilag nincsenek
annyira eleresztve, vagy csak nem szeretnének lutrizni, hogy olyanért
fizessenek, ami esetleg később nem fog nekik tetszeni. Orwelltől az említett két,
méltán híres mű van fent többféle formátumban. Szerintem érdemes élni a
lehetőséggel!
Az 1984 olyan kellemes csalódást okozott,
hogy azon melegében kiolvastam az Állatfarmot
is, ami szintén meglepően tetszetős kis olvasmány volt a számomra. A
hagyományos műelemzést, a motívumok és szimbólumok mentén történő részletes
levezetést, értelmezést meghagynám az irodalom óráknak, most inkább kapjanak
hangsúlyt a személyes benyomások, érzések, mi az, ami tetszett, mi az, ami
kevésbé.
Először
is, (legalábbis számomra) meglepően olvasmányosak a szövegek, semmi nehézséget
nem okoz a felfogásuk, könnyen befogadhatóak, és ahhoz képest, hogy lassacskán 70.
szülinapjukat ünnepelhetik a kötetek, egyáltalán nem ódivatúak, sem stílusukat,
sem tartalmukat tekintve. Persze ismerve az emberi fajt, ezek a történetek
valószínűleg (sajnos) soha nem is lesznek idejétmúltak, de gondolok itt arra
(is), hogy a ’40-es évek óta bekövetkezett technikai fejlődés ellenére sem
tűnik a leírás elavultnak, sőt, talán ma még inkább valósnak hat. Ugyanakkor,
akit nem ragad magával ennek a totalitárius rendszernek a felépítése és annak
részletes leírása, működésének pontos magyarázata, az lehet, hogy unni fogja,
legalábbis bizonyos részeit, például a Goldstein könyvéből idézett részt. Nem
túl eseménydús a történet, sokkal inkább érdekes maga az ideológia, a
szellemiség, ami ennek a világnak a körülményei mögött rejlik. Eleinte
hitetlenkedtem, hogy ugyan már, ez nem lehetséges, nem jöhetne létre, ennyire szemkiszúróan
egyértelmű csalásokat csak észrevennének az emberek és nem hagynák, de olyan
jól ki van találva ez a diktatúra, hogy a végén maximálisan elhittem, hogy
működőképes lehet. Mint ahogy működött a szocializmus nálunk is, virágzott a nácizmus, vagy
gondolhatunk például Észak-Koreára, ahol mindmáig nem túl rózsás a helyzet.
Azért reménykedek, hogy ezek az államformák ténylegesen csak ideig-óráig
működhetnek, és hogy sokkal több olyan ember van, mint Winston, vagy nála még
sokkal jobbak is, akik együttes erővel megdönthetnék az elnyomást.
Ha
már Winstonnál tartunk, sajnos nem igazán tetszettek a karakterek. Értem én a
lényeget, hogy egy ilyen rendszer elvileg mindenható és megbuktathatatlan, ezért a végére
sem várhatunk happy endet, meg mivel ebben él, ehhez asszimilálódott főhősünk
is, tehát nyilván nem egy Rambo, de azért időnként kicsit zavart az
esetlensége, a határozatlansága. Julia sem volt szimpatikus, a kettőjük
kapcsolata sem volt idilli, hiába hivatott a szerelmet, a lehetőséget, a pozitívumot
képviselni ebben a szörnyű világban, nekem inkább művi volt az egész, ezt sem
éreztem igazinak.
Viszont
tetszettek (persze tessék ezt úgy érteni, amennyire egy temetés, vagy egy
holocaustos film tetszhet…) az olyan sci-fibe illő találmányok, mint a telekép,
a Gondolatrendőrség, vagy a szópusztítással kialakított újbeszél nyelv.
Meggyőzőek, érzékletesek voltak a disztópikus környezetleírások, a társadalmi
rendszer felépülése, a prolik lenézése és egyben elismerése. Egyszóval az 1984 egész világa egy nagyon profin
átgondolt agyszülemény.
Épp
az olvasást követően adták is egyik nap a tévében a filmváltozatot, amire
teljesen véletlen akadtam rá és az összehasonlítás érdekében ott is ragadtam a
csatornán. Na mármost velem is nem egyszer előfordult, hogy nem volt
affinitásom a kötelező irodalomhoz és inkább csak megnéztem a filmadaptációt,
de ha valaki az 1984 esetében is
ilyen gondolatokkal viaskodik, akkor sürgősen csapja le otthon az áramot és
inkább vegye elő a könyvet (vagy ha sötétben és/vagy elektronikus úton olvassa,
akkor most az egyszer maradhat az áram is), mert a film szerintem pocsék.
Vontatott, unalmas, és az egész ideológiának, a kulcsfontosságú eszmének csak
töredéke jön át a filmkockákról. A könyv sokkal részletesebben leír és
megmagyaráz mindent, a film ezekből nagyon sokat mellőzni kénytelen, szimplán
azért, mert ezt nem igazán lehet vászonra vinni anélkül, hogy ne menne végig
valami narráció, ami kiegészíti a látottakat. A karakterek még inkább
unszimpatikusak a filmen, nem jönnek át a motivációk és a fontos részletek,
márpedig jól tudjuk, hogy az ördög (a.k.a. Nagy Testvér) a részletekben lakozik!
Lehet,
hogy túl hosszú lesz már így ez a kritika, de az Állatfarmot mégis egy kalap alá akartam venni az 1984-gyel, mert erről külön nem írnék
sokkal részletesebben, mivel a két történet alapgondolata nagyon hasonló,
mondhatnám ugyanaz, csak egészen más szemszögből közelíti meg a teljhatalmú, elnyomó
rendszerek működésének mikéntjét. Míg az 1984
egy merőben lehangoló disztópia, amibe ha rendesen belemerül az olvasó, könnyen
rezignálttá válhat, addig az Állatfarm
– ahogyan alcíme is sugallja (Tündérmese) – valamivel könnyedebb és rövidebb olvasmány
is, ráadásul szatíra, vagyis a groteszk, az abszurd és közben a komikum és az
irónia határain egyensúlyozik, mivel a megszemélyesített állatok viccesek,
ugyanakkor meg végtelenül elszomorító, ami velük történik és ugye átvitt
értelemben történik az ilyen rendszerekben élő emberekkel is, akár velünk is.
Egyébként az állatok emberi tulajdonságokkal való felruházása nagyon tetszett, nagyon ötletes volt ilyen formában bemutatni a politikának ezt a szörnyű (ám pszichológiailag rendkívül érdekes) ágát. Tetszett, hogy minden állat(fajta) különböző emberi jellemeket képvisel: a disznók, mint parancsolgató, önző, arrogáns diktátorok; a kölyökkorukban szüleiktől elszakított és kizárólag a rendszer hasznára, a disznók habzó szájú testőreinek nevelt, bevadított kutyák; Bandi, a ló, mint naiv, a végkimerülésig tisztességesen és bizakodva robotoló, gürcölő munkáslélek; a birkák, akik tömegpszichózisos állapotban bégetnek bele mindennemű, a rendszerre veszélyes megnyilvánulásba, felszólalásba, lehetséges lázadáskezdeménybe; a munkakerülő, de egyben a rendszernek és vezetőinek behízelgő macska; és Benjámin, az öreg szamár, aki túl sokat látott és megélt már ahhoz, hogy manipulálható legyen, az egyetlen, aki pesszimista realizmusából fakadóan nem hisz a változásban, s aki a kezdetektől fogva tudja, de legalábbis erősen sejti, hogy nem érdemes lelkesedni, semmi jóra nem lehet számítani, de mégis csüggedten tűr és csak nagy ritkán ad hangot véleményének; és még sorolhatnám a tanyasi állatok sokaságát.
Mindkét
könyvet nagyon érdemesnek tartom az olvasásra, tanulmányozásra, átgondolásra, elemzésre,
mert jó könyvek, jól olvashatóak, érdekesek, és nagyon sokat lehet belőlük tanulni.
Szerintem jóval hasznosabbak is lehetnek, mint egyes történelem órák...
(Ui.:
Nem tudom, hogy a MEK-en pontosan mely kiadások szerepelnek, mindenesetre
többféle borítóval is megjelentek már ezek a művek. A bejegyzésben szereplő
képek angol borítók, azért választottam ezeket, mert ezeket találtam a legkifejezőbbnek,
ezek nyerték el leginkább a tetszésem.)
Tündérfaktor:
10/8
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: 1984/Nineteen Eighty-Four,
Animal Farm
Eredeti
kiadási éve: 1949, 1945
Magyar
fordítás kiadási éve: 1989
Kiadta: Európa
Fordította: Szíjgyártó László
Oldalszám: 374 (MEK pdf: 174), 120 (MEK pdf: 48)
ISBN:
9630748150, 9630749467
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése