Miről
szól:
Carl,
a tizenöt éves kamasz fiú egy tó partján arra tér magához, hogy a mellette
fekvő bátyjára épp a hullazsákot cipzárazzák. Carl nem emlékszik a eseményekre,
de az nyilvánvaló, hogy valami szörnyűség történt, a mentőbe szállva pedig egy
ismerős lány sikítozni kezd, amikor meglátja őt. Carl a kórház után
édesanyjával hazatér, ahol apránként visszatérnek az emlékfoszlányok, és a fiú
egyre elszántabban próbálja kideríteni, hogy mi történhetett a vízben, miközben
halott testvére látványa kísérti őt.
„Mi történik, ha valami szörnyű dolgot követtél
el, de nem emlékszel rá? Mi
történik, ha nem tudod, hogyan hozhatnád rendbe az életed?” – Hát ÁRVÍZ!
Legalábbis a könyv tanúsága szerint…
Az
igencsak rejtélyes, ám mindenképpen egy jó kis borzongatós thrillert ígérő
fülszöveg és a hasonlóan remekül eltalált, a könyv hangulatát hatásosan tükröző
borító egyértelműen felkeltette az érdeklődésem. Annak meg külön örültem, hogy
önálló darabról van szó, nem kell majd évekig várni a pénztárcagyilkos folytatásokra.
De végül mégis úgy éreztem, hogy át lettem verve, vagy legalábbis nem lettem kellőképpen
tájékoztatva. Azt azért nem állítom, hogy a vártakkal ellentétben a Neveletlen hercegnő naplójának újabb
fejezeteit kaptam kézhez, de pusztán az ismertetőből sok mindenre nem
számíthattam, amiket, ha tudok, lehet, hogy inkább nem váltok jegyet erre az
élményre. Valószínűleg azonban nem véletlenül olyan rejtélyes az a fülszöveg,
úgyhogy (bár a ’miről szól’ részben én máris indurka-pindurkát többet árultam
el, mint a könyv), ha valaki semmiképp nem szeretne több információhoz jutni,
az most csukott szemmel olvasson tovább, mert erősen spoileres kritika következik! Sőt, még az is lehet, hogy a
végét is elárulom! (Igazából biztos, már rég eldöntöttem. Muhaha.)
Szóval,
elkezdtem nagy erőkkel olvasni ezt a (hál’ Istennek) nem túl hosszúra nyúlt
könyvecskét, ami eleinte még tetszett is, gyorsan haladtam vele, az első
negyede, vagy talán harmada még lekötött, kíváncsivá tett, aztán meg elkezdtem
bealudni rajta, pedig nem vagyok egy Tennessee ájulós kecske, úgyhogy nem a
beígért rémüldözéstől estem időről-időre merevkómába. A vége felé meg már
kifejezetten idegesített minden.
Először
is, lényeges infónak tartom, hogy a főszereplőink tinédzserek,
amit nem említ az ismertető, pedig, ha tudom, hogy young adult műfajról van
szó, akkor lehet, hogy inkább kihagyom, mert az idő vasfoga kinövesztett már
ebből a korosztályból. Aztán, mint az egyébként elég hamar kiderül, misztikus
irodalomról is beszélünk, mivel a halott bátyó szelleme bosszúszomjasan kísérti
tovább öccse megtépázott idegszálait. Ez megint egy olyan alapvető információ,
amire lehet, hogy valakinek felcsillan a szeme, valaki meg azon melegében
áthajítja a könyvet a szoba másik végébe, ha megtudja. Részemről egyébként
egyik tény sem lett volna feltétlen kizáró ok, de azért nem mindegy, hogy milyen
attitűddel ülök le egy könyv elé, mint ahogy senki sem szeret citromba harapni,
mikor karamellás cukorkára számít.
De
mint mondottam volt, az elején még mindez nem is zavart, nem bántam, hogy Carl csak
tizenöt éves, és nem adtam fel, amikor Rob, a báty csapzott, sáros, vizes, sápadt
kísértete először jelent meg. Még mindig lehetett volna belőle egy jó kis félelmetes,
nyomasztó atmoszférájú thriller-horror egyveleg valami megdöbbentő végkifejlettel,
magyarázattal, és valamennyire lett is, mert tényleg sok a víz, az eső, a
mocsok, a poshadt szagok, a csöpögő csapok, a fuldoklás, tehát a nyugtalanító
hangulat és környezet adott, de a végére már világgá szaladt az írónővel a ló e
téren. Viszont „jól” egyensúlyoz a könyv, mert amennyire erős hangulatteremtésben
(talán már túlzottan is), annyira gyenge történetvezetésben, ok-okozati
összefüggésekben.
Végül
is a sztori lényege az, hogy Rob és Carl rossz családi körülmények között élő
gyerekek, akik elég rossz magaviseletűek, állandóan bajba kerülnek, verekednek,
betörnek, lopnak, még egy nem szándékos gyilkosság is szárad a lelkükön. Rob
barátnője Neisha (a mentőben sikongató lány), akivel szintén nem bánik
túl kedvesen, állandóan vitáznak, a lány fél tőle, de nem mer véglegesen szakítani
sem. Carl a „kistestvér”, aki felnéz bátyjára, részt vesz a balhékban és
harmadik kerékként legyeskedik Rob és Neisha körül is. Carl is beleszeret a
lányba, aminek Rob nyilván nem örül, bedühödik, de Carl odavágja, hogy márpedig
őt nem érdekli Neisha, felőle azt csinál vele Rob, amit akar, akár meg is
ölheti. És mivel Rob egy pszichopata, elfogadja a kihívást. A tóba akarja
fojtani a lányt, akit végül Carl megment, testvérét pedig megöli. Rob szelleme
bepöccen és bosszút akar állni, véghez akarja vinni tervét, meg akarja ölni
tesóját és a lányt, akik időközben egymásra cuppannak, mint gyöngytyúk a meleg…
na, hát tudjuk mire. Az pedig nem egyértelmű, hogy Rob idézi-e elő az egész
várost akváriummá változtató bibliai esőzést és özönvizet, vagy csak kapóra jön
neki a cunami, mindenesetre a vízben élvezkedve próbálja a halálba ijesztgetni
ismerőseit.
Az
irónia nem véletlenül kacsintgat a történetmesélésemből, ugyanis egy idő után
már nevetségesnek tartottam, hogy a nagy-britanniai környezetben (ahol persze
tudjuk, hogy sokat esik, na de azért mégis…) olyan esőzés legyen, hogy pillanatok
alatt kiáradjon a folyó, leszakítsa a hidakat és kétszintes házakat lepjen el
csurig a víz egyik pillanatról a másikra. Azért itt nem egy cunamiról van szó,
ami váratlanul letarolja a vidéket, hanem csak néhány napig kicsit intenzívebb
az esőzés. És ne már, hogy egy szellem ilyesmit elő tudjon idézni! Még egy
csöpögő csap belefér, de egy város víz alá küldése, az nekem már durván túlzás
volt.
És
mindemellett az a sok szerencsétlenkedés, bénázás, hibás helyzetmegítélés,
kapkodás, pálfordulás, amit a szereplők elkövetnek… Carlt a testvérével vívott
harc közben fejbe vágja a felismerés, hogy ő halálosan szerelmes Neishába és
mostantól ő élete értelme és mióta tegnap megpuszilhatta a szája szélét, most
már az élete árán is meg kell óvnia a hölgyet. Neisha meg egy ribi, akit
szintén fejbe vághatott valami, mert az egyik pillanatban még a bátyóért rajong
és Carlt nevezi pisisnek, majd Rob (és majdnem saját) halála után körülbelül
három és fél perc elég neki a letargiából való felocsúdásra és már Carl ölébe
dörgölőzik, bár előtte még sikítozott a fiú látványára. Majd megint elküldi a
búsba a fiút, mikor az őszintén bevallja, hogy mire emlékszik, meg hogy
mindamellett azért csak úgy mellesleg bele van zúgva, mint vak ló a szakadékba,
aztán amikor a nagy végső mentőakcióban Carl Neisha segítségére siet, akkor is a
lánynak hol fülig ér a szája, hogy megérkezett a segítség, hol meg leordítja a
fejét és rácsapja az ajtót a srácra. De egyébként is, ahogy kezelik (főleg a
lány) az életveszélyes helyzetet, az áradást, az röhejes. Mint akik észre se
veszik, hogy úgy dől a víz, hogy az ebédlőben az asztal már a plafont csapkodja,
elvannak, puszizkodnak, ölelkeznek, trécselnek, majd egyszer csak beszakad az
ablakon a víz és mindenki elsodródik Kiskunfélegyházára. Carlról kiderül, hogy
előző életében szabadtüdős gyöngyhalász volt, így a biztos megmenekülés helyett
inkább visszaúszik kimenteni a lányt. Terrrmészetesen sikerül is neki és az epilógusban
már a befagyott tavon trambulinoznak, mert szeretnek veszélyesen élni. Vége.
Azt meg senki ne kérdezze, hogy közben hova lett Rob bosszúszomja. Lehet, hogy csak
megunta az aquaparkozást és lelépett, mindenesetre dolgavégezetlenül felszívódott
az árral együtt.
Önmagában,
mint mondtam, talán nem lett volna gond, hogy a főszereplők tizenévesek, de a
young adult műfaj elengedhetetlen részeként a szerelem olyan fontos hangsúlyt
kapott ebben az egyébként elsősorban félelmet, szorongást és izgulást kiváltani
vágyó műben, hogy az már túlzás, pedig azért nem vagyok romantikaellenes.
Persze értem én, hogy valahogy éreztetni kellett azt, hogy a fiú és a lány
között hogy alakult ki ez az elsöprő erejű kötődés, hogy Carl tényleg az életét
is áldozná érte, de ezt számomra nem sikerült bemutatni azzal a néhány részletekbe
menően körülírt smárolási jelenettel. Igazából nem egészen értem a vonzódás
okát azon kívül, hogy Carlnak tetszik a lány, mert szép, a lánynak meg tetszik
a fiú, mert… cuki? Passz.
Tehát
összességében nagyon nem nyerte el a tetszésem a történet, elég idegesen
csaptam össze a végén a könyvet. Irritáltak a karakterek, nem éreztem, hogy
rendesen ki lett volna gondolva, dolgozva a sztori, inkább csak volt egy
érdekesnek induló gondolat, mint alapötlet, ami ki lett bővítve egy könyvnyi
hosszúságúra, de elég lett volna belőle egy kis novella is. Túlburjánzanak
benne ugyanis az ismétlések is. Annak ellenére, hogy rövid könyvről van szó,
fejezetenként kapjuk meg ugyanazokat a leírásokat a sok vízről, az esőről, a
nedvességről, ahogy terjed, áztat, csöpög, folyik és ezek összes létező
szinonimája. De ahelyett, hogy ezek pusztán az atmoszférát erősítették volna,
meg a klausztrofób érzést, engem csak untatott egy idő után, hogy igen, tudom,
ezt már olvastam, mondjál újat! Még figyelmeztetés is van a könyv elején, hogy
ha víziszonyod van, nem tudsz úszni, esetleg volt már fulladásos élményed,
akkor inkább ne is olvasd el, mert a végére egy sarokban fogsz kuporogni
magzatpózban zokogva és ringatózva. Hát ehhez képest nekem éjjel, lefekvés
előtt olvasva is maximum attól vert hevesebben a szívem, hogy felidegesítettem magam
rajta, nem pedig a fene nagy rémüldözéstől. (Mondjuk nem is vagyok vízfóbiás.)
És a vége is sablonos volt ezzel az unalmas happy enddel, ráadásul ugye maradt
egy alapvető kérdés, hogy hova lett Rob? Sokkal inkább díjaztam volna, ha az
utolsó jelenetben beszakad a jég, pont, és az olvasóra lenne bízva, hogy vajon
Rob műve volt-e, vagy csak balszerencse, s hogy túlélik-e, vagy sem. Így egy
gyönyörű keretbe zárhattuk volna a sztorit, ami a tóból indult és ott is
végződhetett volna egy valóban ijesztő befejezéssel.
Talán
az egyetlen pozitívum (az esős, vizes, nyomasztó atmoszférateremtésre tett
többnyire sikeres kísérlet mellett) a rossz szülő-gyerek kapcsolat motívumával
való próbálkozás, de sajnos ezt sem sikerült érdemben kifejteni. Eleinte
érdekesen indult még a kórházból való taxis hazaút és az azt követő otthoni
szituáció felvázolása, akkor még reménykedtem, hogy bemutat a könyv valami
súlyos társadalmi problémát, de csak a felszínt kapirgálta meg kissé. Az anya
karakteréből sokkal többet ki lehetett volna hozni, még sokkal komorabbra lehetett
volna venni a figurát, ha jobban bele mer menni az írónő a családon belüli
erőszak, a bántalmazás, az ignorálás, szeretetmegvonás témájába. Ha az anya nem
csak attól rossz, hogy sört ad a gyereknek, néha csúnyán beszél, és nem vesz
neki rendes ágyat, csak egy hálózsákot. Tény, hogy lepukkadt volt a karakter,
nem volt igazán figyelmes, törődő anya típus, de önzősége mellet ugyanakkor meg
valóban megviselte a fia halála és többször is mutatott gyengéd érzelmeket Carl
felé, próbálta őt nyugtatni, segíteni neki túljutni a kialakult helyzeten. Említésre
kerül az agresszív apa is, aki már nincs a képben, de korábban lelkileg és
fizikailag is bántalmazta a családját, így valamelyest érthető az édesanya viselkedése
és a gyerekek kis közveszélyes méregzsákká alakulása is, mégis lehetett volna kicsit
többet mesélni a múltról és ezzel tovább árnyalni a karaktereket.
Egy
szóval csalódás. De azért, mondjuk, tiniknek lehet, hogy bejön…
Tündérfaktor:
10/2
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: The Drowning
Eredeti
kiadási éve: 2013
Magyar
fordítás kiadási éve: 2013
Kiadta: Agave
Fordította: Török Krisztina
Oldalszám: 231
ISBN: 9786155442445
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése