2016. augusztus 28., vasárnap

Damu Roland: Az igazság

Miről szól:

Damu Roland könyvet írt életéről, hogy szélesebb képet kapjunk személyéről, ne csak a média által beállított erőszakos rosszfiú szerepén csámcsogjunk. Végre megismerhetjük Az Igazságot, a gyökereket, s az okokat, melyek a börtönig juttatták ezt a drága jó embert, aki legalább végre valahára megtalálta lelki társát, így élete újra – vagy talán életében először – a rendes kerékvágásba került.
Haha! Hát nem. Igazából pontosan ugyanolyan unszimpatikus marad a könyv elolvasása után is, mint azelőtt volt, sőt, a saját szavaival elmesélt sztorik alapján és az új kedvesével történtek ismeretében talán még inkább csak a negatív vonalat sikerült erősítenie.  Úgyhogy bocs, Roli, ez most nem jött össze!

Könyvtündér a sorok között:

Damu könyve nem előre megfontolt szándékkal került a kezembe (csak hogy stílusosan fogalmazzak, höhö). Apu ítélte olvasásra érdemesnek és adta a kezembe, hogy próbálkozzak vele, érdekes, jó a stílusa, olvasmányos, egynek talán elmegy. Úgyhogy, bár nem különösebben izgatott a téma, elolvastam… nagy nehezen. És ha már átszenvedtem magam rajta, álljon itt is néhány sor a gondolataimról.
Damut nem láttam színházban, a Jóban Rosszban-t sem követtem soha, nem igazán olvastam a róla szóló bulvárhíreket sem, úgyhogy csak minimálisan ismerem a média által kialakított képet róla. Sose volt szimpatikus, talán mert nem is annak állították be. De túlzottan előítéletesnek sem tartom magam vele kapcsolatban, úgyhogy engem aztán meggyőzhetett volna a nagybetűs igazságával… de nem sikerült.
Értem én, hogy a kemény gyerekkor rásüti bélyegét a kevésbé szerencsésekre, aztán évtizedek múltán is borzasztó nehéz kibújni a rossz emlékek és zsigeri berögződések fellegei alól, de mindez mégsem ad(hat) felmentést a későbbi rossz döntésekre. Damu is sanyarú gyerekkorával kezdi a könyvet, jó részletesen ki is tér családja viselt dolgainak ecsetelésére, mely valóban nem éppen a reklámújságok színes-szagos oldalairól lelépő vidám kis família. Brutál dolgokat kellett megélnie gyerekként, ez tény. Különösen az anyja viselkedése botrány, főleg, hogy elvileg ugye az édesanyával való kapcsolat a legszorosabb. Hol van itt a szülői példamutatás? Csodálkozunk hát, ha az alma nem esik messze a fájától? De ennél még sokkal brutálisabb dolgokat is el tudok képzelni, nem is kell a fantázia talaján maradni, mondjuk ki, történnek rettenetes dolgok gyermekekkel, mégsem feltétlen kell onnantól lemondanunk róluk. Akár magyarázkodás/mentegetőzés, akár csak mesélés céljából osztja meg velünk ezeket a történeteket Damu, ha kicsit elvonatkoztatunk a valóságtól és esetleg személyétől is, kvázi regényként olvasva egész „szórakoztató” ez a rész, lekötött. Mármint tényleg jó stílusban van megírva, érdekes, már ha akarunk szörnyülködni egy kicsit az iszákos, hallucináló, házastársát rendszeresen megcsaló, gyerekére kezet emelő szülő, vagyis a családon belüli (fizikai és lelki) erőszak témáján.
Innentől kezdve azonban mélyrepülés következik. Ha eddig esetleg sajnáltam is szegény kisfiút, a felnőtté válás útján tett lépései, nevezetesen a megszámlálhatatlan mennyiségű nőügye és az a stílus, amiben ezeket publikálja, a gyomorgörcsöt hozták rám. Halálosan idegesített már, hogy uszkve 10-13 éves kora óta a legyet is röptében, mert minden nő elalélt tőle, mint egy vámpírtól. Aztán azt sem rejti véka alá, hogy ő igenis egy alkoholista, agresszív fazon, aki, ha felbosszantották, leordította környezetét, de hevesebb alkalmakkor a keze is könnyen eljárt. Mondjuk szerinte ez mind csak a véletlenek szerencsétlen összejátszása és csak rosszul estek az alanyok, vagy magukat sebezték meg, csak hogy aztán őt vegzálhassák a (meg sem) történtekkel. Damu többször is hangoztatja, hogy ez a könyv az őszinte igazságról szól, aminek persze pont nem az a lényege, hogy a szebb oldalunkat mutassuk, hanem a hibáinkat is kipakoljuk az asztalra, de mégis azt feltételeznénk, hogy elolvasása után megértjük, ne adj’ isten még meg is szeretjük ezt az embert, hiszen nyilván nem azért ír magáról vallomást, hogy aztán még inkább elássa magát. Na, ez nem nagyon sikerült, mert baromira nem lett szimpatikusabb a róla a média által kialakított képnél.
A szexuális kalandozások, nőfalások, nőcsalások, családelhagyások után – vagy inkább közben, mert elég csapongó a könyv – olvashatunk mélyrehatóan Damu munkásságáról is, ami a fanatikus színházrajongókat talán leköti, de én már megcsömörlöttem a színjátszós körök, színházak, színészpalánták, színészkollégák, színészóriások, színésztanárok felsorolásától is. Mindenkit a végletekig magasztal, de leginkább saját tehetségét ajnározza. Mondom, nem láttam őt színpadon, lehet, hogy tényleg remekül játszik, de kicsit visszásan hat már ez a túlzott öntömjénezés, aminek valahogy kételkedem az alapjaiban.
Aztán persze jön a Palácsik/Vajna eset, amire nyilván mindenki a leginkább kíváncsi. De amit kapunk, a könyv terjedelméhez képest csak elenyésző mennyiségű, zavaros infó, heuréka-élménnyel nem szolgál. Nem mondom, hogy nem hiszek neki, mert eddig is sántított ez a bizonyos megerőszakolós sztori, de úgy gondolom, két ember kell a keringőhöz. Lehet, hogy Palácsik ráverte a balhét, hogy voltak kapcsolatai, segítsége, és ez csak valamiféle bosszúállás volt, vagy csak valami félrecsúszott meggondolatlan döntés következménye, de – különösen a könyvben foglaltak ismeretében – Damu tökéletes alanyként kvázi tálcán kínálta is magát a helyzethez, amibe belekeveredett/keverték. Ahogyan például azért sem kellett neki kétszer szólni, hogy ugyan járassa már le magát a Hal a tortán-ban, mert a cirkuszt kajálják a nézők. Merthogy szerinte az sem az ő hibája, kamu volt az egész, ő nem egy asztalborogatós vadállat, hát fel sem merül, nehogymá’! És utána csodálkozik, hogy a csatorna meg nem áll ki mellette és nem védi meg őt. Egyem a naiv kis szívét! Mert gondolta, hogy majd a fejesek közlik, hogy „na jó, bocsesz, hazudtunk”? Egyébként meg más színészek is szerepelnek a médiában, de valahogy az igazán nagy tehetségek nem szorulnak rá, hogy a botrányaikkal keltsenek feltűnést…
És végül, a Palácsik ügyhöz szorosan kapcsolódva, ott van még a mű végén újdonsült élete párjának (haha), szívszerelmének (hahaha), egyetlen örök lelki társának (HAHAHA) a piedesztálra emelése, ami különösen kárörvendős-kacajosan szórakoztató fejezet. (Gonosz vagyok és cinikus, tudom.) Az azóta velük történtek fényében ez is csak újabb igazolása annak, hogy Damu vagy a világ legszerencsétlenebb férfija, vagy csak egy kretén, aki a kényszeres önigazolás betegségétől sújtva próbálja elhitetni az olvasóval, hogy ő csak egy ártatlan, szeretetéhes, ma született bárányka, akivel puszta véletlenségből történnek sorozatban a szörnyűségek. És mindezt még tényleg el is hiszi.

Ami a formai oldalát illeti, a stílus helyenként élvezhető, helyenként fárasztó. A fejezetek időben elég csapongóak, elkezd egy témát, áttér egy másikra, majd visszatér az előzőhöz. A fejezetek végére néhány soros magyarázkodásokat mellékel, ami szerintem teljesen felesleges, bőven elég lett volna az elején közölni, hogy „igen, helyenként vulgáris leszek, megbánthatok vele egyeseket, írok személyekről, akik ezt valószínűleg nem fogják díjazni, de be kell vállalnom, mert különben értelmét veszti a könyv”, ennyi. Nem kell ezt minden fejezet után túlragozni, mert csak kínos mentegetőzésnek tűnik. És időnként olyan gépelési hibákat találni, hogy elkerekedett a szemem. Például Liptai Claudiát két p-vel és k-val írni, vagy Szentgyörgyi Romeót, Szent Györgyi-nek, majd két mondattal arrébb már helyesen… amik különösen annak fényében érthetetlenek, hogy amúgy helyesírási hibáktól emlékeim szerint nem hemzseg a könyv, szóval pont a kollégák nevét képtelennek lenni leírni… hát érdekes.
Na, szóval összefoglalva, aki nagyon ráér, vagy akit nagyon érdekel a pasi, az olvassa el, nem fogja a haját tépni utána az elvesztegetett időért (a kidobott pénzért talán annál inkább), de sokkal okosabb nem lesz tőle. Nekem Damu továbbra is, sőt még inkább egy Mad Hatter figura, pedig kétlem, hogy ez lett volna a célja, de ha mégis, akkor meg csillagos 5-ös munka...  

Tündérfaktor:
10/4


Könyv adatai:
Kiadási éve: 2015
Kiadta: Art Nouveau
Oldalszám: 352
ISBN: 9786155104510

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése