Miről
szól:
Gyermekeink
az iskolában töltik életük nagy részét, egyesek több időt vannak az intézmény
falai között, mint otthon. Ide járnak tanulni, szocializálódni, itt
reggeliznek, ebédelnek, játszanak, alkotnak, sportolnak. Abban a tudatban
búcsúzunk el tőlük reggel az iskola kapujában, hogy itt fejlődhetnek, vigyáznak
rájuk, biztonságban vannak. Aztán egyszer csak valaki fegyverrel lép be az
iskola kapuján, és sokan aznap nem térnek haza. A hírekből értesülni, a
helyszínre rohanni, keresni gyermekünket a tömegben. Belegondolni is
rettenetes! S ha nincs a többiek között, szülőként az maga a vég. Az élet valahogy
mégis kíméletlenül megy tovább… Már ettől a pár sortól is kirázott a hideg,
igaz?
És
milyen lehet mindezt megélni egy hatévesnek? Felkapni fejed a lövések zajára
egy matek- vagy egy rajzóra közepén, társaiddal együtt elbújni a szekrényben,
görcsölő ujjakkal tartani az ajtaját, érezni a többiek bénító félelmét a
sötétben, látni a rémületet a tanárod szemében, és hallani a végtelen durranásokat
a folyosóról. Majd rájönni, hogy a tesód már nem jön haza többet, anyukád
mellett állni, mikor zokogva összeesik a kórházban, részt venni a temetésen a
sok feketébe öltözött felnőtt között, hallgatni a szüleidet vitatkozni, látni
apukádat kilépni az ajtón és elhagyni téged, láthatatlannak érezni magad, azt
kívánni, bárcsak a testvéred élte volna túl és inkább te lettél volna rosszkor
rossz helyen. Nem teljesen érteni a körülötted folyó eseményeket, de érezni,
hogy valami nem stimmel, mert mintha a felnőttek megbolondultak volna, egymásnak
esnek, és azt bántják, akinek szintén hatalmas a fájdalma, és talán te vagy az
egyetlen, aki ezt helyrehozhatja. De előbb még magadban is helyre kell tenned a
dolgokat, rendezni az érzéseid, feldolgozni a történteket, elhessegetni a
rémálmokat, ha már a szüleid most nem képesek segíteni. Pedig csak hatéves vagy…
Rhiannon
Navin elsőkönyves szerzőként az írói vénával megáldott sorstársak tökéletes
példaképe lehet. Ugyan nem tudom, világsikerű első regényét megelőzően mennyit
írogatott, hány papírra vetett ötlete került általa vagy a kiadók által az alsó
fiókok örök fogságára ítélve, az azonban biztos, hogy amit első megjelent regényében
megcsillantott, azt érdemes lesz még folytatni!
Nagyon
erősen kezd a könyv, olyan ütőkártyát játszik ki már a legelső oldalakon, amit
képtelenség félbehagyni, hiszen borsódzik a hátunk, ahogy óhatatlanul beleéljük
magunkat a történésekbe, ami nem más, mint egy általános iskolában zajló,
tizenkilenc áldozatot követelő lövöldözés. Rögtön ebbe a szituációba lök minket
az írónő védőháló nélkül, ráadásul a helyzetet súlyosbítja, hogy mindezt egy
hatéves kisgyerek narrációjában követhetjük végig. Ez egyébként lehetne
buktatója is a regénynek, de Navin egész ügyesen áthidalja az életkori
aggályokat. A hatéves Zach különleges kisfiú ugyanis, aki társainál – anélkül,
hogy ezzel lenézném a korabeli lurkókat – jóval intelligensebb, érzékenyebb
kisgyerek. Általánosságban is jellemző, hogy a gyerekek sokszor képesek
meglepni a felnőtteket tisztánlátásukkal, hiszen más szemszögből tekintenek a
világra, s így nem ritka, hogy mi tanulhatunk tőlük, Zach esete azonban extrán
kivételes. Érzelmi intelligenciája, bölcsessége, a helyzethez való
hozzáállása, az azzal való megküzdési stratégiái, s ahogyan mindezt szavakba önti,
elismerésre méltóak. Kicsit már elkapott a hitetlenkedés is itt-ott, de a
mondanivalóhoz és a regény élvezhetőségéhez kellett ennyi engedmény. De az is
lehet, hogy hatévesek szülei – ahogyan Navin is – most kijavítanának, hogy márpedig
nincs itt semmi irreális.
Az
erős kezdés után nehéz is lett volna emelni a tétet, így a könyv közepe picit
leül, legalábbis ami az érzelmi felfokozottságot illeti, de alapvetően végig
nagyon érdekesen és szívet tépően mutatja be az írónő egy olyan család életét,
akiknek a sors nem engedte, hogy egy ilyen szörnyű tragédiát sértetlenül
átvészeljenek, akik kénytelenek eggyel kevesebben megélni a kegyetlenül
folytatódó hétköznapokat. Ahány családtag, annyi reakció a Zachnél pár évvel
idősebb Andy elvesztésére. Az édesanya először sokkos állapotba kerül,
letargiája olyan súlyosan nehezedik rá, hogy egyszerűen képtelen életben maradt
gyermekével megfelelően foglalkozni, majd abban próbál megnyugvást találni,
hogy tévéinterjúkban igyekszik az elkövető szüleit felelősségre vonni, ügyüket
bíróságra vinni. Az apa tehetetlen, érzelmeit magába zárja, munkájába menekül.
Kettejük kapcsolata, mely korábban sem volt felhőtlen, zátonyra fut, a válás
szélére sodródnak, az apa elköltözik. Zach pedig, akivel addig még édesapja volt
a legmegértőbb, most magára marad kérdéseivel, a tragédia feldolgozásával, valamint
a visszailleszkedés nehézségeivel. Ama bizonyos nap előtt sem ő állt a figyelem
középpontjában, hiszen ő volt a csendes, rendes, könyvmoly kistestvér, akit
bátyja elnyomott és piszkált, s aki nem tudott kilépni a kiemelkedően okos, ám
magatartási problémás, dührohamokkal küzdő bátyó árnyékából. Most rajta is
megmutatkoznak bátyja viselkedési gondjai, amiről bár érzi, hogy nem helyes,
mégsem tudja visszafogni magát, majd elkezd azon tépelődni, hogy talán szülei
is jobban örültek volna, ha bátyja helyett inkább ő marad az iskola folyosóján
vérbe fagyva, ha már mindenki csak Andyről tud beszélni, őt pedig mellőzik.
Szörnyű egy hatévestől ilyen gondolatokat olvasni! A tantrumok Andyt idézik
ugyan, de alapvetően Zach szöges ellentéte testvérének. Imádnivaló, ahogyan a
tesója gardróbjában kialakított búvóhelyre elvonulva elmélkedik a
történésekről, olvasmányai segítségével szeretné meglelni a boldogság titkait,
érzelmeihez színeket társítva próbálja azokat felismerni, értelmezni és
elfogadni, és hogy a lelkét betöltő zsigeri jóságnak köszönhetően fel sem merül
benne, hogy bűnösöket keressen és hibáztasson, s ezért meggyőződéssel igyekszik
rávezetni anyját is a megbocsátás, elfogadás és továbblépés felé vezető útra. És
mindeközben még az őt rendszeresen zaklató, elhunyt testvérének is megbocsát,
kezdi őt megérteni saját érzelmi viharainak feldolgozásán keresztül.
Képek forrása: Pinterest, Google Képek |
Számtalanszor
csalt könnyeket a szemembe ennek az elhanyagolt kisfiúnak az igyekezete, s
legalább ennyiszer szerettem volna átlépni a lapokon, csak hogy egyik kezemmel
megölelhessem őt, a másikkal meg felpofozhassam szüleit, hogy vegyék már észre,
bármennyire fáj is Andy elvesztése, van még nekik egy kis angyalkájuk a
szekrényben bujkálva, a lépcsőn hallgatózva, a félretolt karosszékben
üldögélve, a felnőttek között evickélve csendesen és magányosan, akivel senki sem foglalkozik, pedig annyi megérdemelt szeretetre és odafigyelésre lenne szüksége
az átélt trauma nélkül is! Ráadásul, ha meghallgatnák – amit végül szerencsére meg
is tesznek –, kiderülne, hogy talán ez a kisember lehet az, aki képes feloldani
a szörnyű csapás utáni bénító ködöt, hiszen ahogyan a fülszöveg is írja, „néha
a legkisebb testben lakozik a legnagyobb szív, és a legvékonyabb hang a legerősebb”.
A
hangsúly természetesen végig a Taylor családon van, azon belül is Zach
nézőpontján, de a periférián azért megjelennek más szereplők, rokonok, sorstárs
szülők is, akikből talán érdemes lett volna még többet kapni. Különösen az elkövető
szüleinek szemszögéből szívesen olvastam volna néhány fejezetet (vagy akár egy teljes könyvet), hiszen kifejezetten
érdekes volt az egész sztorit beindító szituáció, mely szerint az elkövető apja
az iskola portásaként dolgozva imádta a gyerekeket, otthon viszont gondok
voltak saját fiával, aki végül féltékenységből ragadott fegyvert és indult el
édesapja munkahelyére azon a bizonyos reggelen. Vajon lehetett-e sejteni az
elképzelhetetlent, felelősek-e a szülők, hogy nem vették észre vagy nem vettek
tudomást fiuk mentális problémáiról? Ezekre a kérdésekre sajnos végül nem ad egyértelmű választ
a könyv (talán nem is lehet), és nem nyújt mélyebb betekintést e másik oldal belső vívódásába, de
felépítését és narrátorunk személyét tekintve ez érthető is. Felelősség ide
vagy oda, számomra mindenképp kedves volt a végkifejlet, mely az együttérzést
és a megbocsátást hirdeti, hiszen végső soron az elkövető szülei is áldozatok,
ők is elvesztették gyermeküket, sőt életük végéig nyomhatja szívüket, kísértheti
álmaikat a tudat, hogy az a gyermek, akit ők hoztak a világra, ők neveltek, ők
ringattak anno csöpp kisbabaként, tizenkilenc ember életét oltotta ki, és tett
tönkre vele legalább ennyi családot is.
Mivel általános
iskolai tanár vagyok, ráadásul első szakdolgozatomat az iskolai erőszakról/lövöldözésekről írtam, ez a történet kihagyhatatlan volt számomra, de nem kell a témában jártas
pedagógusnak lenni ahhoz, hogy lekössön minket a könyv. Fájdalmas,
szívszaggató, mégis élvezetes olvasmány, ami nem csak kikapcsol, tanít is
érzelmekről, empátiáról, elfogadásról, a halállal való megküzdésről, gyászról,
felépülésről, családi viszonyokról, gyereknevelésről. Bevállalós, bátor első
regény ez egy eddig ismeretlen írótól, akinek nálam most már látatlanban is
várólistásak következő alkotásai!
Végül
pedig, ha már a könyv nem különösebben forszírozta azt a bizonyos másik oldalt (bár már az is dicséretes, hogy megjelenítette),
álljon itt egy TED videó az 1999. április 20-án bekövetkezett, 13 áldozatot és
több mint húsz sérültet követelő columbine-i középiskolai mészárlás egyik
elkövetőjének édesanyjával. Sue Klebold 2017-ben vállalta a nyilvánosságot a
lassan húsz éve történt események után, hogy történetének elmesélésével segítsen
a fiához hasonló gondolatokkal küzdőknek, családjuknak és mindannyiunknak kicsit
jobban megérteni a lehetséges okait és következményeit egy ilyen tragédiának.
(A videóhoz magyar felirat is választható!)
Ez
pedig egy felvétel Rhiannon Navin írónőről, aki mesél életéről, a regény
születésének inspirációjáról és természetesen magáról a könyvről. (Ez sajnos
csak angolul.)
(Hála az égnek, mi itt
Magyarországon még szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nem kell attól
rettegnünk, túlélünk-e egy átlag hétköznapot a suliban, de ami az USA-ban
zajlik, az egészen döbbenetes! És még ha nem is ér egy gyermeket ilyen
katasztrófa iskolás évei alatt, már az is bicskanyitogató, hogy néhány éves
apróságoknak nem elég a tűzriadót gyakorolniuk, már arra is tudatosan
készülnek, hogyan kell elrejtőzni a rossz emberek elől... Ahogyan a videóban az
írónő is meséli, óvodás (!) gyermeke egy ilyen próbariadó után otthon is az
ebédlőasztal alá bújt a gonoszok elől és alig volt hajlandó előjönni. Hát
normális ez??? Szép új világ!)
Tündérfaktor:
10/10
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: Only Child
Eredeti
kiadási éve: 2018
Magyar
fordítás kiadási éve: 2018
Kiadta: Athenaeum
Fordította: Tábori Zoltán
Oldalszám: 351
ISBN: 9789632932118
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése