2022. április 4., hétfő

Chris Carter: A hívás (The Caller) (Robert Hunter 8.)

Miről szól:

 

Ha valaki személyes dolgokat kérdezne tőled az egyik közeli családtagodról vagy a legjobb barátodról, például a telefonszámát, a születésnapját, vagy hogy mit posztolt utoljára a neten, te tudnál kisujjból válaszolni? Necces? Na de azért a saját házassági évfordulódat csak tudnád, nem? És ha a kérdező egy maszkos pszichopata lenne, aki betört a szeretted lakásába, megkötözte őt, videóchaten felhívott a mobiljáról, és most azzal fenyeget, hogy a szemed láttára öli meg, ha nem tudsz válaszolni? Érzed már a pánikot? Ja és azt mondtam, hogy öt másodperced van?

 

Könyvtündér a sorok között:

 

Chris Carter személyében újabb krimi-thriller szerzőt ismerhettem meg, akivel nem szívesen futnék össze egy sötét sikátorban… Szóval rögtön megszerettem. Visszatérő nyomozójával, Robert Hunterrel futó sorozatának már korábbi megjelenéseivel is szemeztem, de valahogy csak most, a nyolcadik kötetnél sikerült bekapcsolódnom, ami amúgy semmit nem vont le az élvezhetőségből, mivel a detektívek személyén kívül nincs összefüggés a történetekben, a korábbiak ismerete nélkül is maximálisan követhető és élvezhető az újabb bűntény felderítése.

Egyáltalán nem vagyok erőszakos jellem, de elméletben tudom értékelni a kreatív megoldásokat, amikkel már elég nehéz előállni a mai világban, bár kegyetlenkedések, kínzások és halálnemek terén sose volt gyenguska a történelmünk. Most nem akarom azt mondani, hogy Carter valami spanyolviaszt pakolt az asztalra, mert az túlzás lenne, de kétségtelenül erősségének tűnik a horrorisztikus gyilkosságok ecsetelése. Talán jobban is, mint maga a nyomozás, amiről döntse el mindenki maga, hogy ez zavarja-e vagy sem. Engem nem különösebben zavart, de azért feltűnt, hogy bár elvileg egy zseniszámba menő nyomozó a főszereplőnk, és bár végül valóban ő derít fényt a gyilkos kilétére, én nem dobtam el tőle az agyam, de erre még visszatérek.

Ami a sztorit illeti, zakkant, maszkos gyilkosunk videóhívásokkal vegzálja áldozatai egy-egy ismerősét, azt ígérve, hogy ha válaszolnak két kérdésre, megkíméli foglyul ejtett szerettük életét, de ha nem tudnak helyesen válaszolni, jön a bünti. Annyira azért nem genyó, hogy a kovalens kötés definícióját kérdezze vagy azt, hogy ki volt az utolsó Árpád-házi királyunk, megelégszik azzal, ha tudják a legjobb barátjuk telefonszámát vagy a saját házassági évfordulójuk dátumát. Ezek a kérdések mégis rendre nehezebbnek bizonyulnak, mint az érettségi, ami persze nem a véletlen műve. Az áldozatok így változatos halálnemeket halnak szeretteik szeme láttára, örök életre szóló traumát okozva a telefon túlsó végén szemlélődőknek is. Három gyilkosságot nézhetünk mi is végig lelki szemeink előtt, aztán jön Robert Hunter és társa meg a helyszínelők, megvizsgálják a tetthelyet, felállítanak egy profilt, de igazából csak a fejüket vakarják. Kis fűszer a történetben, hogy az egyik áldozat férje, aki az egyik videóhívást kapja, szintén egy bérgyilkosféleség, de hogy munkájának van-e bármi köze a híváshoz, illetve hogy mi lesz annak következménye, azt már nem spoilerezem el.

Képek forrása: Pinterest

Izgalmas volt a sztori, hajtott a kíváncsiság, de kicsit hiányoltam, hogy olvasóként nem nyomozhattunk együtt Hunter detektívvel, és ez nem azért van, mert zsenialitásához mezei halandókként nem érhetünk fel, hanem azért, mert nincsenek jelöltek a gyilkos személyére, akikre tippelhetnénk, majd kellő információval kizárhatnánk őket. Egyszer csak egy szerencsés véletlen folytán észrevesz valamit, és derült égből villámcsapásként eszébe jut, hogy ki lehet a gyilkos. Persze nyilván remek megfigyelő, de olvasóként nekünk esélyünk sincs vele együtt „cluedozni”. Ez egyébként hagyján, de az a momentum kifejezetten zavart, amikor a megvilágosodása eksztatikus ködében nem szól senkinek az elméletéről, csak fogja magát és meglátogatja a gyilkost, mert a zseni nyomozók már csak így csinálják… Ami a gyilkos kilétét illeti, Carter végül minden hogyant és miértet megmagyaráz, nem maradnak elvarratlan szálak, aztán hogy kinek mennyire elfogadhatóak az indítékok, az az olvasó vérmérsékletén múlik. Nekem egy kicsit túlzásnak tűnt a motiváció, de hála az égnek nem is voltam még a gyilkost gyilkossá tevő szituációban.

A regény végig fenntartja a feszültséget, ami alapkövetelmény is egy krimi-thrillernél, engem mégis kicsit frusztrált az a módszer, hogy a fejezetek függővéggel érnek véget, nehogy le merészeld tenni a könyvet. Pontosabban nem is maguk a függővégek irritáltak, hanem inkább az, hogy a rá következő fejezet nem ott, nem ugyanannál a szereplőnél folytatódott, ami idővel már az agyamra ment, ezért előfordult, hogy át is ugrottam fejezeteket, hogy az elejtett fonalat felvehessem, aztán amikor megkaptam az infót, visszaugrottam.

Finnyáskodásom ellenére esküszöm, hogy tökre bejött a könyv, és rögtön fel is dobtam a sorozat többi részét is a várólistámra, úgyhogy bár behatóan még nem ismerem Chris Carter munkásságát, ennyi alapján egyelőre csakis ajánlani tudom! (By the way, angolul olvastam, úgyhogy a magyar kiadáshoz nem tudok hozzászólni, de bízom benne, hogy nem találnék benne kivetnivalót.)

 

Tündérfaktor:

10/8

 

 

Könyv adatai:

Eredeti címe: The Caller

Eredeti kiadási éve: 2017

Magyar fordítás kiadási éve: 2022

Kiadta: General Press

Fordította: Szabó István

Oldalszám: 344

ISBN: 9789634525752

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése