Miről
szól:
Az
egyik legfiatalabb Schindlerjude, Leon Leyson, születési nevén Leib Lejzon
lengyel zsidó kisfiú történetét követhetjük nyomon vidéki gyerekkorától a
krakkói gettóban töltött bizonytalan éveken át a munkatábori szenvedésekig, majd
Schindler reményt adó gyáráig, s végül a szabadságig, az amerikai álom megvalósulásáig.
Oskar
Schindler II. világháború alatti tevékenységéről bizonyára mindenki hallott már,
aki tanult történelmet, illetve látta a rendezőzseni Steven Spielberg 1993-as, hat
Oscar-díjjal jutalmazott alkotását, a Schindler
listáját. Ha valaki még nem ismerné a filmet, megvárom, míg elszégyelli
magát és gyorsan bepótolja ezt a kötelező alapdarabot!
Megvolt?
Helyes! A megrendítő film nyilván nem véletlenül kapta a jelöléseket és díjakat,
ám még így is vannak kritikusai. Ahogyan rejtélyes módon vannak, akik a
holocaustot is megkérdőjelezik vagy egyenesen tagadják. (Nem mintha párhuzamot
vonnék a kettő között, mert nyilván nem a holocaustot bírálja, aki a filmet
negatívan értékeli, mindenesetre számomra furcsa, ha valakit ez a film nem
roppant össze kicsit lelkileg.) Amikor a téma kapcsán olyan megjegyzésekkel találkozom,
hogy minek már ezt erőltetni, hány film, könyv, cikk, tanulmány született már róla, milyen
unalmas, úgyhogy tegyük már félre, akkor mindig arra gondolok, hogy pontosan
ezért nem szabad elfelejteni, mert vannak, akik szerint a történelem e
momentuma lerágott csont. Tény, hogy újat talán már nem lehet mondani róla,
mégis elengedhetetlennek tartom, hogy újra és újra felmerüljön a téma, mert
hatalmas hiba lenne megfeledkezni róla, mire képes az ember (rossz és jó értelemben is), és hogy hova vezet,
ha elfordítjuk a fejünk.
"Ki egyetlen lelket megment, az egész világot menti meg." Oskar Schindler viaszszobra Madame Tussaud bécsi panoptikumában. |
Természetesen
nem könnyű film a Schindler listája,
és nem csak azért nehéz végigülni, mert több mint három órás. Ha valaki egyszer
nekigyürkőzik, aztán soha többet nem akarja látni, megértem. Én, ha adják,
szinte mindig megnézem. Nem mintha kellemes szórakozást nyújtana, hiszen mindig
kisírom rajta az összes szemem, mégis muszáj látni, mert remek film, és mert
mint mondtam: vannak dolgok, amiket nem szabad elfelejteni. A napokban is
belefutottam a tévében, és eszembe jutott Leon Leyson életrajzi műve, melyet
már olvastam ugyan korábban, de még nem írtam róla, ezért lekaptam a polcról és
gyorsan újráztam is.
Leon
szerény körülmények közé született Narewkában, Lengyelországban, de boldog gyerekkora volt tele önfeledt
játékkal, meg persze sok kényszerű segítséggel a házimunkában. Öten voltak
testvérek, három bátyja és egy nővére volt, Leon volt a legfiatalabb. Édesapjuk,
megragadva az üveggyári munkája nyújtotta lehetőséget, Krakkóba költözött
gépszerelőként, majd öt év elteltével, amikor már megteremtette az anyagi
körülményeket, a családját is magához költöztette. Leont lenyűgözte a csillogó nagyvárosi élet, az elektromos áram, a vezetékes víz, az autók, a ruhák, a
kirakatok. Persze fényűző életre itt sem tellett nekik, de egy kétszobás kis
albérlet a gyár munkásainak így is komoly előrelépést jelentett a hét fős, népes
család számára. Leon hamar barátokat is talált, együtt fedezték fel a város
utcáit, ám ahogyan azt már néha vidéken is megtapasztalta, zsidó származása
miatt időnként gonoszkodtak vele az emberek. Eleinte még lepergett róla, de ezek
az események a harmincas évek végére aztán egyre sűrűsödtek. Még addigi barátai
is elkezdték kiközösíteni, majd a ’39-es német megszállást követően a propagandagépezet
elkezdte ontani magából a zsidógyűlöletre buzdító plakátokat, híreket,
szabályokat, melyek egyre kilátástalanabb helyzetbe sodorták a családot. Nem
tehettek mást, mint reménykedtek, hogy ennél rosszabb már nem jöhet, ám mindig
volt lejjebb. Szerencsésnek mondhatta magát, akinek még volt lakása és munkája,
bár zsidóként fizetést már nem kaptak. Folyamatosak voltak az egyre
embertelenebb megszorítások, aztán jött a gettósítás. A családot
átköltöztették, ahol egy másik házaspárral kellett megosztaniuk egyetlen kis szobácskát.
15000 zsidót zsúfoltak egy 5000 főnek elegendő tömbbe. Aki nem fért a 15000-es
kvótába, azokat kitelepítették. Ám, mint később kiderült, akiket így
elszállítottak vagy önszántukból visszatértek/menekültek vidékre, még rosszabbul jártak.
Leon
édesapja egy szerencsés véletlennek hála munkát kapott Schindler
zománcgyárában. Ez látszólag biztonságot jelentett, de az életkörülményeik így
is egyre csak romlottak. Folyamatosan éheztek, lényegében innen-onnan csent
vagy mások jóindulatának köszönhető száraz kenyérmaradványokon tengődtek, és a
rengeteg összezárt és legyengült ember között mindenféle betegségek is
terjedtek. Aztán elindult a tisztogatás, mely során transzportokkal elvitték a zsidó
lakosság jórészét, a megmaradt gettó területét pedig tovább szűkítették. Ez idő
alatt Leon édesapja, egyik bátyja és nővére munkájuknak köszönhetően a
gyárakban éjszakázhattak, nehogy elhurcolják őket. Leonnak és édesanyjának
azonban a gettóban kellett bujkálnia, rettegve a német katonáktól és azok sűrűn
eldörrenő fegyvereitől. Végül nem találták meg őket, és egy padláson sikerült
meghúzódniuk, de a rendszeres tisztogatások közben Leon egyik bátyját elrángatták a szemük láttára, másik
bátyja pedig megpróbált visszaszökni Narewkába. Mint később kiderült, a vidéken
talált zsidó lakosságot azonnal kivégezték, elhurcolt bátyjának pedig ugyan lett
volna lehetősége leszállni a tehervonatról Schindler jóvoltából – a filmből is
jól ismert jelenethez hasonlóan, mikor is Schindler könyvelőjét, Itzhak Sternt kereste –, de
nem akarta otthagyni szerelmét, így inkább (mint azt utólag már tudjuk) a
biztos halálba induló vonaton maradt.
Aztán
már senkinek nem volt menekvés: a nácik elkezdték felszámolni a teljes gettót,
lakóit pedig munkatáborokba szállították vagy likvidálták. Leon a plasówi tábor
földi poklába került. Az állatokhoz is méltatlan körülményeket és az őrök
értelmetlen, megalázó egzecíroztatásait ép ésszel szinte lehetetlen volt
elviselni, mégsem volt más választásuk. Amikor Leon kiismerte a tábori rutint
és kezdett beleszokni az elképzelhetetlenbe, nekiindult megkeresni a többi
barakkban családtagjait. Végül két bátyját leszámítva mindenki meglett, és édesapja
kérésére mindannyiukat Schindler kezdte alkalmazni, annak ellenére, hogy nyilvánvalóan nem mind számítottak költséghatékony, hasznos munkásnak. Hogy megmentse őket a
tábori kínzásoktól és a táborparancsnok Amon Göth jelentette halálos fenyegetéstől, Schindler altábort
építtetett dolgozóinak a gyára mellé. Itt a körülmények továbbra is nehezek
voltak ugyan, Schindler óvó szárnyai alatt a gyárban dolgozni mégis hatalmas
lelki megkönnyebbülést és reményt jelentett az életben maradásra, a jövőre.
Aztán ’44-ben az egész gyárat átköltöztették Brünnlitzbe, ahol lőszergyártó hadüzemmé
alakították. A költözés közben a férfiak a gross-roseni, a nők az auschwitzi koncentrációs
haláltáborokban tettek kényszerű, illetve adminisztrációs hiba miatti véletlen
kitérőt, de végül csodával határos módon, meg persze Schindler
közbeavatkozásának hála ezt is túlélték, és megérkeztek a félkész gyárba, ahol
érdemi termelés nem zajlott ugyan, zsidómentő fedőtevékenységként mégis
tökéletesen működött.
Leon útja Narewkától a II. világháború ideje alatt és az azt követő néhány évben |
Végül
’45 elején a háború német vereséggel véget ért. A katonák még utoljára
parancsba kapták, hogy végezzék ki a munkásokat, ám ők inkább a gyors menekülést
választották, így a közel 1200 Schindler-zsidónak sikerült túlélnie a nácizmus agyrémét.
Schindlernek, mint német párttagnak is menekülnie kellett, munkásai pedig a
búcsú után nincstelenül (csupán fejenként egy üveg vodkával és egy vég
vászonnal) ott maradtak a gyár területén még egy ideig, mert fogalmuk sem volt,
mihez kezdjenek a hirtelen rájuk szakadt szabadsággal. Leysonék aztán visszamentek
Krakkóba egy menedékhelyre, édesapja újra az üveggyárban kapott állást, ám az
élet nem tért vissza a rendes kerékvágásba. A lengyelek továbbra is féltek a
zsidóktól, az üldözésük folytatódott, a krakkói helyzet esélytelenné vált. Leon
testvérei Csehszlovákiába utaztak, majd Izraelben kötöttek ki, Leon szüleivel
pedig furcsamód Németországban talált menedéket az ENSZ segítségével (persze az amerikai megszállási övezetben). Leon itt magánúton folytathatta elemi tanulmányait, majd zsidó szervezetek segítségével az Egyesült Államokba
vándoroltak. A fiú ekkor, Los Angelesbe érkezésükkor még mindig csak 19 éves
volt. Bár Amerika valóban az álmok hazája volt számára, itt tapasztalta meg
elborzadva azt is – mikor rászóltak, hogy a busz hátsó ülése a feketéknek
fenntartott hely –, hogy előítéletektől és diszkriminációtól nem csak a zsidók
szenvedtek/nek. Leon szakiskolát végzett, katonai szolgálatot teljesített,
egyetemre járt, diplomát szerzett, és középiskolai tanárként dolgozott harminckilenc
éven keresztül. Kolléganőjét vette feleségül, egy fiuk és egy lányuk született,
majd hat unokájuk. Múltját próbálta magába temetni, de végül Schindler listája ismét megváltoztatta életét, másodjára a ’93-as film formájában. A hatalmas siker és
érdeklődés őt is arra ösztönözte, hogy megnyíljon és elmesélje történetét a
világnak. Számtalan alkalommal tartott előadásokat, beszélgetéseket jegyzetek
nélkül, majd úgy döntött meg is írja életrajzát, hogy ezáltal a következő
nemzedékek is megismerjék a múltat, valamint hogy emléket állítson a
családjának, megmentőjének, Oskar Schindlernek, s a holocaust több millió
áldozatának. Tudta, hogy a könyv készülőben van, ám a kiadását sajnos már nem
élhette meg. Több mint három év leukémiától való szenvedés után, ám kedvességét
és humorérzékét soha el nem vesztve, 2013. január 12-én, 84. életévében elhunyt.
Leon Leyson (1929.09.15.-2013.01.12.) |
Leon
történetét még így zanzásítva sem lehet könnyű szívvel olvasni, hát még a
könyvét, melyből ennél sokkal több részlet derül ki, köztük számtalan olyan
eseménnyel, lépéssel, döntéssel, mely az életüket mentette meg. Legnagyobb részben
talán Schindlernek köszönhetik a túlélést, de kitartásukra, lélekjelenlétükre és bátorságukra is óriási szükség volt, amikor Schindler ottléte nélkül kerültek kontaktusba olyan
lélektelen náci katonákkal, akik, ha nem akadályozza meg a sors keze, ideológiai alapon maradéktalanul
kiírtottak volna egy egész népet.
Ami
Schindler háború utáni életét illeti, szinte minden vagyonát a zsidók
megmentésére áldozta, a menekülés közben elszegényedett. Háborús költségeiért
némi kártérítésben részesült, de Németországban már nem találta a helyét. ’49-ben
kivándorolt Argentínába, majd újra hazatért. Üzleti vállalkozásai rendre csődbe
mentek, lényegében a megmentett zsidók által küldött adományokból élt. 1974.
október 9-én halt meg. Tiszteletből Jeruzsálemben, a Sion hegyén temették el. ’93-ban
nem csak film készült róla, a Világ Igaza címmel is kitüntették.
"Egy igaz ember a nem zsidók között. 1200 üldözött zsidó felejthetetlen megmentője." |
Oskar Schindler jeruzsálemi sírja, melyre zsidó szokás szerint nem virágokat, hanem köveket hordanak a megemlékezők. |
Aki
látta a filmet, annak sok meglepetést nem tud okozni a könyv, mégis megéri
elolvasni. Sőt, ha rajtam múlna, pontosan ilyen olvasmányokat tennék kötelezővé
az iskolákban, mert nem hosszú, sokkal érthetőbbé teszi a történelmet, irodalmi élménynek sem utolsó, és kicsit még arra is megtanít, hogy jobban értékeljük az olyan természetes dolgokat, mint hogy tető van a fejünk felett, hogy saját ágyban térhetünk nyugovóra, vagy hogy ha éhesek vagyunk, csak ki kell nyitnunk a hűtőajtót. Ha valaki jobban meg szeretné érteni a negyvenes
évek elejének ezt a sötét európai időszakát, olvassa el Leon Leyson regényes
beszámolóját! Első kézből kaphat hiteles információkat egy túlélőtől, ami nagy
kincs, mert sajnos már csak nagyon kevesen maradtak, és érthető módon közülük
sem mind vállalja, hogy meséljen borzalmas emlékeiről.
Tündérfaktor:
10/10 (Igazából nehéz
pontozni, mert a film után már nem üt akkorát, de hát hogy is adhatnék
kevesebbet?...)
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: The Boy on the Wooden Box
Eredeti
kiadási éve: 2013
Magyar
fordítás kiadási éve: 2015
Kiadta: Maxim
Fordította: Margitta Nóra
Oldalszám: 224
ISBN: 9789632616100
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése