Mississippi
állam egyik nehezen megtűrt, abortuszt végző klinikáján sem a dolgozóknak, sem
a pácienseknek nincs könnyű dolga. Az oda érkezőket az épület előtti tüntetők
rendszeresen zaklatják, sőt néha az épületbe is beszivárognak. Ám eddig még
olyan messzire senki nem ment, mint az a férfi, aki fegyverrel ront az épületbe
és azonnal lövöldözni kezd, többeket meggyilkolva, másokat megsebesítve,
sokakat túszul ejtve. Vajon mi az indítéka? És bármi legyen is az, megérthető-e
egy ilyen kétségbeesett, dühös lépés? Érdemel-e halált, aki
terhességmegszakítások százait vagy ezreit végzi el orvosként? És az, aki csak
asszisztál? Vagy az a nő, aki véget vet még meg sem született magzata életének?
S ha halál nem is, milyen súlyos büntetés jár annak, aki meghoz egy ilyen
nehéz, de vélhetően felelősségteljes döntést? Van-e joga bárkinek beleszólni a
másik életébe, hátterének, körülményeinek ismerete nélkül? Többet ér-e egy
méhben fejlődő babszemnyi lehetőség a méh tulajdonosának életénél, szabad
akaratánál?
Jodi
Picoult legújabb regényében az abortusz tabutémáját feszegeti olyan szereplők
életének bemutatásával, akik sajnálatos módon mind túl közel kerültek ehhez a szívszaggató dilemmához,
s akik szemén keresztül talán egy fokkal jobban érthető pro és kontra, miközben
nyilvánvalóvá válik: bárhogy lássuk is a kérdést, a gyűlölködés és a bosszú
biztosan nem jelentenek megoldást.
Ha
valaki tőlem kér könyvajánlót, Jodi Picoult nevét biztosan az elsők között
említem. Nem egyszer írtam már itt a blogon is, hogy mekkora kedvencem az írónő, és hogy bármilyen témához nyúljon is, könyve gondolkodás nélkül repül a
kívánságlistámra, sőt általában egyenesen a kosárba. Tabudöntögető témáit
mindig alapos kutatómunkával, odaadó körültekintéssel, az érem mindkét
(esetenként még annál is több) oldalát bemutatva dolgozza ki, s mintha nem
lennének önmagukban elegek a szépirodalmi igényességgel megfogalmazott, mégis
szórakoztató történetei, mindig kapunk legalább egy mind-blowing csavart is a
végére, hogy garantált legyen a katarzis.
E
magasztaló sorok alól Picoult Életszikra
című legújabb regénye sem kivétel, ám néhány tekintetben eltér a tőle
megszokott védjeggyé vált sémáktól. Nincs például tárgyalás, ahol szokásához
híven ütköztetné a nézőpontokat, ellenben van egy kis játék az idősíkkal,
melyet a feje tetejére állít, így a végkifejlettől indulunk a kezdetek felé.
Ettől unalomba is fulladhatna a sztori, hiszen már a legelején tudjuk, kinek
hogyan alakul a sorsa, de mint Picoult-nál általában, most sem az a lényeg,
hogy hová érkezünk, hanem az oda vezető út; nem annyira a következményekben,
mint inkább az okok kibontásában rejlik a kulcs. Nekem tetszett ez az érdekes
megoldás, bár néhol nehézkes volt követni, hogy épp melyik szereplőjét
szólaltatja meg, mivel elég sokat mozgat, és nem kapnak mindig külön fejezetet,
amitől néhol összefolyhatnak a szálak, ha nincs résen az olvasó. Továbbá van
egy olyan gyanúm, hogy itt-ott némi apró porszemecske került a gépezetbe az
idősíkok terén, mert mintha korábban tudtak volna dolgokról egyes szereplők,
mint ahogyan az elméletileg kiderült, de az is lehet, hogy csak én értelmeztem
félre a sorokat.
Témáját
tekintve nem is nyúlhatott volna aktuálisabb darázsfészekbe Picoult, mint az
abortusz. (Bár amikor írta regényét, még nem tudhatta milyen durva szigorításokat
vezet majd be idén májusban Alabama és Missouri, akiket isten tudja mely államok követnek
majd még lelkesen a közeljövőben.) A történet egy olyan klinikán játszódik, ahol
női problémákon segítenek a jóérzésű dokik és nővérkék, dacolva az épület előtt
táborozó „életvédő” aktivisták mindennapos, sokszor agresszív tiltakozásával. Persze
az agressziónak is vannak fokozatai. George például túl messzire megy és
fegyverrel ront az intézménybe, amit rögtön el is süt, áldozatokat és
sérülteket hagyva maga körül. Innentől visszafelé forog az idő és többek között
kiderül, hogy a kiérkező túsztárgyaló lánya is az épületben ragadt. Egyedül értük
aggódhatunk az utolsó lapokig, a többiekről mind hamar megtudjuk, hogy
átvészelték-e az eseményeket vagy sem, de a klinikán tartózkodásuk okát és
előzményeit akkor is megismerhetjük, ha már az első oldalakon világossá válik,
hogy nem élik túl a napot. Az egész szituáció már önmagában is szívbemarkoló és
értelmetlenségében végtelenül sajnálatos, de még fájóbb a történtek
feldolgozása, ha figyelembe vesszük, hogy itt nem csak az abortuszt (radikálisan)
ellenzők és az azt támogatók közötti vita végzetes elfajulásáról van szó (mely
esetben lehetne rajta csámcsogni, hogy megérdemelte-e XY a sorsát vagy sem),
hanem áldozatul esnek olyan, minden tekintetben ártatlan szereplők is, akik nem
is abortuszra érkeztek a klinikára, hanem egyéb nőgyógyászati okokból. Van, aki
rákos, van, aki csak fogamzásgátlót szeretne felíratni, van, aki megtartaná a
babáját, és van, aki csak kísérőként érkezett. Egy a közös bennük: rosszkor
voltak rossz helyen.
Picoult
nem szívbajos az állásfoglalás terén sem, de leginkább arra igyekszik
rávilágítani, hogy nem tudhatjuk, mi van más emberek háttértörténetében, hogy
mik a motivációik, mik sodorták őket bizonyos döntések meghozatalához, így nem
is ítélkezhetünk felettük, még ha néha oly egyértelműnek tűnhet is a
következtetések levonása. Ezt a világlátást alkalmazza a küreten áteső és
az azt elvégző szereplők, de a tiltakozók esetében is, így direkt módon nem áll
egyik fél pártjára sem, soraiból mégis kiszűrhető a véleménye.
Én
valahol megértem a magzatvédők álláspontját is, de az embriók még akkor sem
világra jött emberek, míg a testek, melyekben megfogantak, olyan nők, akik
életének védelme legalább annyira, ha nem még fontosabb kellene, hogy legyen.
Ők nem csupán keltetőgépek, akik identitásukat és jogaikat vesztik abban a
pillanatban, hogy újabb élet kezd növekedni bennük. Számtalan oka lehet annak,
hogy egy nő a terhességmegszakítás mellett dönt. Ezek között, véleményem
szerint legutolsó helyen állhat a másodperc töredéke alatt vállvonogatva meghozott
döntés. Biztosan van ilyen is, biztosan van, aki felelőtlenül, önhibájából
kerül megesett helyzetbe, de abban is biztos vagyok, hogy az esetek túlnyomó többségében
ez egy nagyon nehéz, traumatikus kérdés egy nőnek, és bármi legyen is az oka
annak, hogy úgy dönt, nem tarthatja meg a gyereket, abba az indokba másnak,
különösen kívülállónak nincs beleszólása. Nagy szükség van megfelelő tájékoztatásra elsősorban a megelőzésről és aztán a lehetőségekről, ha a nő bizonytalan és mégis esélyes a baba kihordása, aki, ha
mást nem, legalább örökbe fogadható, illetve nem szabad az abortuszt reklámozni
vagy pozitív színben feltűntetni, de a lehetőségét is elvenni és egyenesen
betiltani szerintem óriási felelőtlenség a hatalmi pozícióban lévőktől. Nem az
a kérdés ugyanis, hogy ezek után lesz-e még terhességmegszakítás vagy sem,
hanem az, hogy ez a szomorú lépés biztonságos kórházi körülmények között
mehet-e végbe továbbra is, vagy évszázadokat fejlődünk vissza, és újra előkerül
a kötőtű meg a fém vállfa, és a magzatokkal együtt elveszíthetjük az anyákat is? Szerintem
egy nő életében elég nagy büntetés már önmagában a tény is, hogy ilyesmin át
kell esnie, amit aztán egy életen át őrölhet magában lélekben vagy akár
egészségügyi következményekkel küzdve fizikailag is. Szükségtelen tovább súlyosbítani
a helyzetet tiltásokkal. Az olyan esetekről meg már nem is beszélve, ahol nem
egzisztenciális vagy életkori kérdés a dolog, ahol nem „egyszerűen” arról van
szó, hogy beilleszthető-e a gyerek a szülő életvitelébe, körülményeibe, hanem erőszakból,
ne adj isten vérfertőzésből fogan a baba. Az ilyen szituációk már nem csak a
belekényszerített nőknek rosszak, de ha egyszer megtudja a gyerek, hogy lehet
az ilyesmit egészségesen feldolgozni? A rászorulókon hivatástudatból segíteni
igyekvő orvosok és nővérek meghurcolása, börtönbe zárása pedig ugyancsak
nonszensz.
Rendesen
elkanyarodtam a konkrét regénytől, tudom, de ez is egyik érdeme Picoult
műveinek, hogy elgondolkodtatnak és elolvasásuk után is további dilemmázásra
sarkallnak. Ilyen szempontból tetszett a témaválasztás, mint mindig, most is
szerettem a stílusát, és úgy összességben is elégedett voltam a történettel.
Ami pedig a várva várt döbbenetes csavarokat illeti, nem maradtak el, vagy
legalábbis részben. Két pofont kapunk, ha esetleg elkalandoznánk olvasás közben.
Az egyik az ámokfutó motivációit tárja fel, ami nem csíp akkorát, mert előre kitalálható, a másiktól viszont csak pislogtam egy darabig. Önmagában wow, elképesztő milyen
életszituációt vázol elénk a titok leleplezésével az írónő, ráadásul ez a bomba
úgy robban, hogy nem is sejted, hogy egyáltalán van bomba. Ugyanakkor míg
Picoult korábbi regényeiben ez a kis kézigránát arra szolgált, hogy az addigra
kitisztulni és megnyugodni látszó állóvizet újra felkavarja és az olvasottak
ismételt átértékelésére késztessen, addig jelen esetben a meglepetés magán a
sztorin nem csavar, de szép kis utolsó utáni fricska ez a témában.
Végszóként
annyit, hogy Picoult, ergo olvassátok, ez nem is kérdés, de azért nem
életművének csúcsa ez a regény. A téma nagyon aktuális, az USA most különösen fénysebességgel
pörög a topikon. A fordított idősík üdítően érdekes, bár követése nem biztos, hogy jót
tesz a könnyen befogadhatóságnak, illetve a túszdrámából adódó
feszült izgalmak lehetőségét ezzel ki is oltja rögtön az első oldalakon. Meglehetősen
sok a szereplő, akiknek történetszálai nem kifejezetten olvasóbarát módon
lettek összefonva, így időnként nehézkes a kibogozásuk, és nem mindig szolgálja
az élvezhetőség javát ez a sok-sok egymástól független háttérsztori, amik el-elterelik a hangsúlyt a fő történetszálról. Rengeteg
várólistás könyvem ellenére is úgy gondolom, hogy vannak az írónőnek
újraolvasásra érdemes könyvei, az Életszikra azonban most nem tartozik ezek közé. Egyszer érdekes, de sok új szempontot nem ad az
abortusz kérdéséhez. Vitaindítónak kiváló, de nem ez fogja alapjaiban
megingatni a már meglévő véleményünk. Azért a törvényhozó fejeseknek mindenképp felírnám
receptre!
Tündérfaktor:
10/7
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: A Spark of Light
Eredeti
kiadási éve: 2018
Magyar
fordítás kiadási éve: 2018
Kiadta: Athenaeum
Fordította: Goitein Veronika
Oldalszám: 366
ISBN: 9789632938318
Képek forrása: Pinterest
Képek forrása: Pinterest
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése