Miről
szól:
Robert
Langdon professzor ezúttal a spanyolországi Bilbaoba, a Guggenheim Múzeum egy rejtélyes
eseményére hivatalos. A kortárs művészetek fellegvárában Edmond Kirsch, Langdon
régi tanítványa és barátja, a köztudottan ateista, milliárdos számítástechnika-
és jövőkutató készül világrengető bejelentést tenni legújabb felfedezéséről. Ám
a rendezvény a vendégek szeme láttára tragédiába torkollik, s így nem sikerül lerántani
a leplet a nagy titokról. Újabb kaland veszi hát kezdetét Langdon professzor
számára, aki ismét menekülni kényszerül a múzeum csinos igazgatónőjével, Ambra Vidallal. Ketten
versenyt futnak az idővel, a királyi palota testőreivel, a rendőrséggel és egy bérgyilkossal, hogy Kirsch egyik „társának” nélkülözhetetlen segítségével
mégis nyilvánosságra hozzák a tech-guru munkáját.
Atttya.Úúúr.Isten!
Mayday! Most néztem utána, hogy A Da
Vinci-kód, mellyel Dan Brown berobbant a köztudatba, 2003-ban jelent meg.
Ámulatba ejtő matematikai képességeimet beizzítva, rövid fejszámolás után
kikövetkeztettem, hogy az már 15 éve történt! Hát, kérdem én, hová tűnik ennyi
idő? HOVÁÁÁ???
Életvezetési
válság-intermezzómat követően térjünk a lényegre!
Brown
mind a 7 regényét olvastam és szinte kivétel nélkül imádtam is a munkáit.
Egészen lenyűgözőnek tartom a történetei mögötti nyilvánvalóan monumentális
kutatómunkát, és mindig izgalmasnak találtam az alapötleteit, legyen szó akár
vallásról, Jézus leszármazottairól, a katolikus egyház trükkjeiről,
illuminátusokról, földönkívüliekről, informatikáról, szabadkőművesekről,
túlnépesedésről, világégésről, vagy életmentő technikai fejlődésről, avagy az
emberiség jövőjéről. Ugyanakkor, talán mivel a hétből öt regénye Robert
Langdonra, a harvardi csodaprofesszorra, na meg úgy nagyjából ugyanazon sémára
épül, a 2009-es Az elveszett jelkép már
nem hagyott mély nyomokat bennem, a 2013-as Inferno
pedig kifejezetten lelombozó mélyrepülésnek bizonyult számomra, pedig ott is
érdekes volt a vezérgondolat, a túlnépesedés fejtegetése. De mivel az Inferno megjelenése előtt ezt még nem
tudhattam, fel sem merült bennem, hogy ne szerezzem be, mert hát ugye Dan Frickin’ Brown!!! Hát az Eredetnél ez már koránt sem volt ilyen
egyértelmű. Nem szándékoztam rohanni érte a boltba, de még csak úgy ráérősen ballagni
se terveztem… Drága hasonszőrű könyvfaló kollégámnak hála azonban a tavaszi
szünetre mégis szerencsésen megkaparintottam (Köszi Gabi!), egyben visszakaptam a reményt is,
hogy Dan Brownt még mindig érdemes olvasni! Nem állítom, hogy sikerült
felülmúlnia önmagát, de ismét hozta azt a formáját, amiért anno megszerettem,
és bár az Inferno-fiaskót nem feledem, szívem újra nyitva áll Barna Dani következő
agyszüleménye előtt is.
Miből lesz a cserebogár? |
Egyrészt
megint egy olyan alapötlettel állt elő, ami rögtön felkelti az érdeklődést,
végig meg is tartja azt, és akkor sem okoz csalódást, mikor végül kifejti a
részleteket is, sőt még némi csattanót is tartogat az utolsó oldalakra. Ez a
téma nevezetesen az emberi evolúció és a mesterséges intelligencia fejlődésének
összemosása, egyben a vallások, különösen a katolikus egyház fricskázása, Isten
létének megkérdőjelezése és egy olyan apróság fejtegetése, mint az emberiség előbbiekből
adódó jövővíziója. Avagy: Honnan jövünk? és
Hová tartunk? A felvezetőjével
ellentétben azért szerintem nem mond áll-leesősen döbbenetes újdonságokat, de
kétségkívül rendkívül ügyesen egyensúlyoz a regényhez felhasznált valós
információk és a fikció között. Meg hát ugye a vallás és a tudomány ütköztetése
is valahogy mindig kéjes élvezettel tölt el.
Az Infernoval ellentétben itt nem zavartak
a helyszínleírások sem, sőt kifejezetten magával ragadtak a spanyol (és
magyar!) nevezetességek. Érdemes egyébként netközelben olvasni a könyvet, én legalábbis
egy csomó mindenre rákerestem, legyen szó akár épületekről, művészekről és
alkotásaikról, vagy tudományos kifejezésekről, cikkekről. (Nem szeretnék senkit megfosztani a hasonló kutatás élvezetétől, de a továbbiakban összeállítottam néhány montázst is ezekről egy kis vizuális segítség, illetve illusztráció gyanánt.)
Most Langdon
szuperhőssége sem volt annyira kirívó, mint legutóbb. Bár most sem hiányzik az akció,
a rohanás, a menekülés, mégsem tűnt olyan valószerűtlennek idősödő egyetemi tanár
létére sem. És a szellemi képességei egyensúlyozására is remek volt Winston, a
mesterséges intelligencia, a szuperszámítógép, aki persze mindent a másodperc
törtrésze alatt tudott és irányította főszereplőinket, így nem éreztem azt,
hogy a professzor úr már megint übermenschi babérokra hajt. (De azért,
tekintve, hogy már az ötödik életveszélyes kalandját éli túl, így is simán el
tudnám képzelni egy közös vállalkozásban Tony Stark-kal és/vagy Bruce Wayne-nel…
Ironman és Batman mellett ő lehetne Brainman. Ha ez megvalósulna, ne
feledjétek, hogy én voltam az ötletgazda, nálam olvastátok először! Szóval kérem
a nevem a stáblistára!)
Bilbao: Guggenheim Múzeum kívül-belül és az ott található alkotások (virágkutya, Maman a pókasszony, az Úszómedence, és Az idő anyaga) |
Azért
némi negatívummal is muszáj megfűszereznem a dolgot, mert az éremnek két oldala
van, szóval az Eredet sem tökéletes.
Ugyan logikai buktatókba, vagy szemöldökráncoltató irracionalitásokba nem botlottam,
és ami talán a legfontosabb pozitívum, hogy egy percig sem untatott (merthogy nálam
az az olvasás legveszélyesebb orgyilkosa), így is sokallom a közel 600 oldalt.
Egy szigorú szerkesztő szerintem minimum 100 oldalt kisatírozhatott volna
belőle. Nem egyszer futott át rajtam a gondolat, hogy jesszus ezt már ikszedjére
olvasom. Értem én, hogy komoly dolgokról van itt szó, meg van egy pár szereplő,
úgyhogy időnként ismételni kell, hogy mi is történt 100 oldallal korábban, de
annyira azért mégsem volt bonyolult, hogy ez indokolt legyen. Néha úgy éreztem,
hogy csak húzza az időt a nagy felfedezés kibontásáig, amit megtehetett volna
még további 600 oldalon keresztül is akár, csak félő, hogy közben az olvasó
elveszti az érdeklődését, márpedig nem szép dolog visszaélni a türelmünkkel.
Szóvá
kell tennem azt is, hogy a sablonok szűk keretén sajnos most sem látott túl az
író. Ez egyfelől biztonsági játszma, mert akinek egyszer bejött a
Langdon-sorozat egy darabja, az fogja csípni a következőt is, ugyanakkor – bár
ismét hangsúlyozom, lekötött a könyv, szívesen olvastam végig –, hazudnék, ha
eltitkolnám, hogy persze feltűnt, hogy nem csak a főszereplő neve ugyanaz, de
rengeteg momentumról ordít, hogy az Eredet
is ugyanannak a tollnak a tintájából született, amivel az eddigi regények is
íródtak. Tulajdonképpen még a sztorin sem csavart túl sokat Dan Brown. A vallás, a tudomány és a művészet mindig is központi elemek voltak nála. A „csúnya bácsik stukkerrel
kergetik a professzor urat” felállás is kötelező, ahogyan a szexi oldalborda is
elengedhetetlen (aki mellesleg az Eredetben
kifejezetten karcsúra sikeredett, mármint nem derékbőségben (de persze úgy is),
hanem funkcióját tekintve végig megmaradt biodíszletnek). Na meg a két akciójelenet
és/vagy rejtvényfejtés közötti egy-egy világváros útikalauz-szintű bemutatása
is megszokott már.
Madrid és környéke: fent jobbra: El Escorial királyi kolostorpalota, lent balról jobbra: Az elesettek völgye emlékmű, Almudena katedrális, Királyi palota a Guardia Real őrséggel |
Ha
már rejtvényfejtés, őszintén szólva nekem nem hiányzott, mert az anagrammák és
kódok is a fülemen jöttek ki a harmadik-negyedik kötetre, de azért érdekes
módon jóval kevesebb hangsúly helyeződött a prof tudására, pedig ez
megkerülhetetlen központi elem. Szellemi képességei most tulajdonképpen abban
csúcsosodtak ki, hogy többször az orrunk alá dörgölik eidetikus avagy
fotografikus memóriáját, vagyis, hogy mindenre pontosan emlékszik, amit valaha
látott. De hát ez egy adottság, nem a kemény munka gyümölcse… Mindegy, azért lehet
irigykedni! (Na na na na na na na na BRAINMAN!)
A szívünknek kedves budapesti helyszínek: Széchenyi Lánchíd, Dohány utcai Zsinagóga, az ott található Életfa, és a Szimpla romkocsma az újrahasznosított trabanttal |
Azt
is mondhatnám, hogy ha az egyik regényt olvastad, olvastad az összeset… de
akkor Párizs, Róma, Washington, vagy Firenze után lemaradnál Barcelonáról, és
ki tudja, mi lesz a következő?! Azért én mondjuk nem bánnám, ha legközelebb kicsit
félretennénk a történelembe mártott európai városkákat és a vallás misztikumát,
hiába, hogy Robert Langdon a szimbolika és vallási ikonológia mindentudó ura.
Néha ő is mehet szabadságra!
Ha ez lett volna Dan Brown első regénye, valószínűleg hasonlóan lenyűgözött volna, mint egy Da Vinci-kód, vagy egy Angyalok és démonok. Most már nem ütött akkorát, hiszen az újdonság varázsa csak egyszer durran nagyot, szóval az Eredet már nem az az igazi vakító tűzijáték, de azért így is elég hangos kis petárda volt. Összefoglalva
kiemelhetném a gyengeségeket is, ha nagyon intellektuális harvardi kukac
lennék, de én csak egy mezei könyvmoly vagyok, aki értékeli, hogy jól
szórakozott, és nem szeretné elvitatni Dan Brown érdemeit, mert tagadhatatlanul kitalált magának egy jellegzetes eszköztárat, amihez ért, amit magabiztosan (ki)használ. Csinálja utána,
aki jobban tudja! (De még egy Inferno
és megint megforgatom benne vitriolos kritikákba mártogatott tőrömet!)
Ui.: Ja és a pocsék Infernoból készült szintén pocsék film után most már várom az adaptációt is, hátha!
Tündérfaktor:
10/8
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: Origin
Eredeti
kiadási éve: 2017
Magyar
fordítás kiadási éve: 2018
Kiadta: GABO
Fordította: Turcsányi Jakab
Oldalszám: 574
ISBN: 9789634065906
Képek forrása: Van egy olyan sejtésem, hogy a forrásmegjelöléseket nem a leglegálisabb formában szoktam közölni, de b*sszus, Google Képek a barátom, hát nehogy már minden nyüves oldalt linkelnem kelljen 34 kép alatt! Különben is, újabban már a Google is próbára teszi a barátságunkat az új szabályrendszerével... Netes képek, Y U NO FOR FREE???
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése