(100. bejegyzés!!!
Éljenek a könyvek! Koccintsatok egyet velem miközben olvassátok!)
Miről
szól:
Lochan
és Maya gondtalanul élik a fiatal gimis szerelmespárok irigylésre méltó életét,
süt a nap és csiripelnek a madarak… Egy párhuzamos világban valószínűleg ez így
is van, azonban Tabitha Suzuma történetében Lochan és Maya édestestvérek, így
szerelmük rengeteg bonyodalmat, kínlódást, önmarcangolást okoz. És mintha az
élet ezen furcsa és kegyetlen játéka kettejük érzelmeivel még nem lenne elég,
ráadásul kénytelenek ketten ellátni és nevelni három kisebb testvérüket is,
mivel anyjuknak nem fűlik a foga kötelességei ellátásához, így lényegében
magukra hagyja gyermekeit. A kényszerből vállalt szülői szerepek bűnösen közel
hozzák őket egymáshoz, végül olyan mély szerelem alakul ki kettejük között,
aminek már nem képesek ellenállni, hiába tudják, hogy amit tesznek, azzal
önmagukat, sőt az egész családjukat is veszélybe sodorhatják.
Tabitha
Suzuma regényének két alapvető érdeme van, amik viszont akkorát ütnek, hogy megrogy
a térdünk, sőt az érzékenyebbeknek a földön koppanhat az álla, de a törölköző
bedobására mégsem tud rákényszeríteni. Ennek oka, hogy a megbotránkoztató,
ugyanakkor kétségkívül elgondolkodtató morális dilemmán, nevezetesen a
testvérek közötti tiltott szerelem alapötletén, illetve a váratlanul letaglózó végkifejleten
kívül nem tud többet nyújtani, a kidolgozás közben sajnos elfogyott a szusz.
Ha
valaki kezébe akad ez a könyv és elolvassa a fülszövegét, az vagy élből
visszarakja a polcra, mert zsigeri ellenállást érez a téma iránt, vagy pont ez
az, ami felkelti az érdeklődését. Egy olyan romantikus regényről van szó
ugyanis, ami távol áll a megszokottól, hiszen szerelmes párosunk tagjai testvérek,
ami finoman fogalmazva társadalmilag nem igazán elfogadott, sőt egyenesen
törvénybe ütköző. Az én enyhén perverz érdeklődésemet tehát természetesen
felkeltette. (Lehet, hogy azért, mert nincs testvérem.) De sajnos mégsem azt
kaptam, amit vártam. Kíváncsi lettem volna például, hogy azon túl, hogy
kialakult kettejük között ez a mélyebb kötelék, hogyan képesek kezelni a
helyzetet akár évek múltán felnőttként. Hogy életben lehet-e tartani egy ilyen
kapcsolatot, van-e rá megoldás, és hogyan viszonyulna hozzá a környezetük. El
lehet-e bújni a világ elől, titokban lehet-e tartani egyáltalán egy ilyen
helyzetet, és ha igen, mi az ára. Milyen belső lelki viharokat, vagy akár
egymás közti konfliktusokat okozhat egy ekkora hazugsággal való együttélés.
Vagy erősebb a társadalmi norma nyomása és végül úgyis elhalnának az érzelmek?
Persze
nyilván valamilyen formában így is kapunk részleges válaszokat, mégis úgy
érzem, hogy a könyv közel 400 oldalának csupán kb. egynegyede tartalmaz
értékelhető eszmefuttatásokat, mindössze töredéke gyorsítja fel a szemmozgást,
mert itt-ott beindul a sztori, különösen a vége felé, a maradék viszont nem
más, mint több száz oldalra duzzasztott haszontalan, túlismételt, ráadásul
fájdalmasan szirupos, émelyítően gejl töltőanyag. Ezek a részek elnyomják a
sztori bevállalós egyediségének értékeit és marad hol egy rettentő nyálas
romantikus szál, hol egy szörnyen lehangoló, de sajnos az állandó ismételgetéstől
unalomba fulladó szenvedéstörténet. Ez utóbbiban megcsodálhatjuk egy
diszfunkcionális, széthullott család hétköznapjait, ahol az egyetlen felnőtt az
az édesanyának még jóindulattal sem titulálható, gyermekeinek életet adó személy,
aki a kapuzárási pánik következtében – vagy tulajdonképpen bármi okból
kifolyólag is, de mindenképpen megbocsáthatatlanul – magasról tesz gyerekei
ellátására, azok testi-lelki-szellemi jóllétére, olyannyira, hogy lényegében
haza is csak szökőévente látogat, mert vagy felesleges shoppingolgatásokon szórja
a pénzt természetesen kizárólag saját magára, vagy félájult állapotba
alkoholizálja magát, esetleg épp aktuális pasiját próbálja rávenni a „lány”kérésre.
Mindeközben a felelőtlenül kipotyogtatott 5, öt, tehát ÖT! gyermeke életben
tartását otthon a két kiskorú nagytestvér végzi, ahogyan minden házimunkát is,
miközben persze iskolába járnak. Ez a két nagytesó a főszereplő Lochan és Maya,
akik lényegében szülői szerepeket kénytelenek magukra venni, tehát nem is csoda,
hogy ilyen mértékű egymásrautaltságukban végül bele is szeretnek a másikba.
Ez
az egész egy nagyon érdekes felvetés és bár gyűlöltem az anyát és szívből
sajnáltam a gyerekeket, szóval csupa negatív és kényelmetlen érzelmet váltott
ki a szitu, mégis tetszett a koncepció. Az már azonban nem tetszett, hogy
elsőre is sikerült felfognom a körülményeket, esetleg másodjára még
megerősítést, nyomatékosítást is kaptam, oké, de úgy huszadjára már baromi
unalmas és fárasztó volt ugyanazt olvasni. Hogy mennyire sok a házimunka,
mennyire sok a tanulnivaló, mennyire rendetlenek/elevenek a picik és mennyire
nehéz őket ellátni, aztán plusz mennyire bonyolult az élet, hogy mindeközben
még a szerelmüket is titkolni kell lopott ölelések, csókok, kézfogások,
simogatások formájában. Vagyis hogy lényegében a könyv nagy részében igazából nem
is történik semmi…
Ezt
az érdektelenségbe fulladást tökéletesen tükrözi, hogy júliusban kezdtem
olvasni a történetet, ergo csaknem fél évembe telt a végére érni, mivel közben
valahol félúton kikerült a kezemből és más könyvek vették át a helyét. Aztán
egyszer csak eszembe jutott, hogy nem kezdődött ez olyan rosszul, talán megéri
esélyt adni a befejezésnek. És hát a vége valóban elég megrázóra sikeredett. Nem
bántam meg, hogy eljutottam odáig, de ahogyan azt korábban írtam, nem erre
számítottam. Túl hirtelen adott főszereplőinek sakk-mattot az írónő. Ráadásul,
ha nagyon belemásznék, nem teljesen tiszta a logikája, hiszen Lochan tette kétségbeesésében
még érthető, de hol marad Maya és legfőképp az anyjuk felelősségre vonása?
Talán a mértéktelen nyáladzás és nyavalygás helyett inkább pont itt kellett
volna még folytatni a történetet, hogy – ha már Lochan-t ki is írta a képből –
mi lesz a családdal ezek után? Meddig képes egy kiskorú lány három gyereket
nevelni összeroppanás nélkül, és mit kezd a megbélyegzéssel, ami az így
kirobbant botrány után valószínűleg fogadja majd őt? Na meg hát mi lesz a
picikkel? Lehet-e ezt az életet megúszni maradandó lelki sérülések nélkül? (Mellesleg
ha már szóba kerültek, ez nem szerves része a kritikának, de milyen nevek már
azok, hogy Willa, Tiffin és Kit? Nyilván léteznek normális emberek ilyen
nevekkel, úgyhogy ha idetévednek és tudnak magyarul, akkor sorry, de így együtt
olyan volt olvasni őket, mintha valami teletubbykról vagy gumimaci-családról lett
volna szó…)
Szóval
sok izgalmas kérdést felvet az írónő, még többhöz sajnos már hozzá se szagol,
de a legnagyobb kár és kihagyott ziccer, hogy az általa felvetettek boncolgatásába
sem vág bele elég mélyen. Pedig az első mondatokat még imádtam:
„Elnézem az ablakköz felpattogzott fehér festékrétegét
pöttyöző kicsi, kopogósra száradt rovarpáncélokat. Nehéz elhinni, hogy egykor
életet rejtettek. Elképzelem, milyen lehet bezárva heverni ebben a levegőtlen üvegdobozban,
és két hosszú hónapig aszalódni a könyörtelen napsütésben, miközben odakint
pezseg az élet, szél rázza az alig karnyújtásnyira álló zöld fákat. Te pedig újra
meg újra nekiszegülsz a láthatatlan falnak, ami mindentől elzár téged, ami
valóságos és eleven és nélkülözhetetlen, míg végül megadod magad: szénné égve,
kimerülten, a lehetetlen feladat súlyától meggyötörten. Mikor dönt úgy egy
légy, hogy feladja a küzdelmet, és már nem próbál kijutni a csukott ablakon? Vajon
a túlélési ösztönei addig hajtják, amíg el nem éri a fizikai teljesítőképessége
határát, vagy a sok vergődés után végül belátja, hogy nincs kiút? Mikor döntesz
úgy, hogy ami sok, az sok?”
Tündérfaktor:
10/5
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: Forbidden
Eredeti
kiadási éve: 2010
Magyar
fordítás kiadási éve: 2016
Kiadta: Könyvmolyképző
Fordította: Molnár Edit
Oldalszám: 392
ISBN: 9789633996355
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése