Miről
szól:
Képzeld
el, hogy egy csinos, fiatal, életvidám csaj vagy, eljársz szórakozni a
barátaiddal, élvezed a szinglik életét, de azért azt sem bánod, ha közben rád talál
a szerelem egy jóképű, figyelmes, kemény, de mégis gyengéd pasi képében, aki
odáig van érted, csodál, nem tud betelni veled, nem tud nélküled élni, s akivel
minden perc egy tündérmese. Eleinte.
Aztán képzeld el, hogy ez a férfi rád tapad,
megfigyel, minden mozdulatod követi, parancsolgat, meg akarja szabni, mit
vehetsz fel, mit ehetsz, hova mehetsz, kivel beszélhetsz. Egyre agresszívebbé
válik, durván beszél veled, először csak egy kicsit szorosabban markol meg,
talán kicsit meglökdös, majd elcsattan egy elsőre jelentéktelennek tűnő pofon, amit
később követ a többi, melyek már nyomot is hagynak. Végül már ki sem enged a
lakásból, megerőszakol, valamid mindig fáj a verésektől, folyamatos rettegésben
élsz, nehogy véletlenül valami rosszat mondj, nehogy feldühítsd. Közben magadat
is hibáztatod, talán te is tehetsz róla. Hiszen nem mindig bánt, s ha igen, azt
is megbánja, megígéri, hogy többet nem fordul elő. Néha olyan kedves és érzékeny. Tudod, hogy szeret, hiszen
annyiszor mondja is. Aztán egyik nap mégis véresre ver és fojtogatni kezd, amíg
el nem veszíted az eszméleted. Talán meg akar ölni, talán egyszer meg is fog…
Te
mikor léptél volna ki ebből a kapcsolatból? Szerinted Te biztosan képes lettél
volna elhagyni? Azt hiszed, engedte volna? S ha el is hagytad, hátat tudsz-e fordítani a múltnak, tovább tudsz-e lépni maradéktalanul? Gondold újra!
A
borító alapján kicsit megtévesztő ez a könyv, mert a manapság nagyon felkapott
BDSM erotikus irodalom divatos gyöngyszemeire hajaz. Pedig itt valami egészen
másról van szó. Sokkal többről, komolyabbról, súlyosabbról, sötétebbről. Tudom,
hogy nem ildomos a borítója alapján megítélni egy könyvet, de hát mégiscsak
azzal találkozik először az ember, és mint tudjuk, az első benyomás igencsak
meghatározó. A csodás internetnek hála ingyen azonban semmi se drága, szóval
borító ide vagy oda, kapott egy esélyt. S milyen jó, hogy rátaláltam!
A
könyv fő témája a családon belüli erőszak. Az a fajta, amikor addig vernek,
kínoznak és tartanak lelki terror alatt, amíg már súlyos pszichés zavaraid
lesznek és a kilátástalanság legsötétebb bugyra lesz az új otthonod. Aki sose
volt ennek részese, azt hiszi, hogy az első elcsattanó pofont követő
tizedmásodpercben képes lenne kilépni a kapcsolatból, aztán joccakát! Dehogy
fog ő egy bántalmazó kapcsolatban tengődni! Ha nem becsülnek meg, tovább kell
állni – egyszerű, mint az egyszeregy! A probléma ott kezdődik, hogy a
bántalmazó sem mindig vadállat, ellenben sokszor remek színész, akiről el
akarjuk hinni, hogy megváltozhat, hogy benne van a jóság és talán csak mi
tehetünk róla, hogy néha kihozzuk belőle a sötét oldalt. A remény pedig ugye
szívós kis dög, nehezen pusztul. Az pedig sajnos mindig csak utólag derül ki,
hogy az életünket köszönhetjük-e neki, vagy csak a megnyújtott szenvedést.
Könyvünk
főszereplője, Catherine sincs ezzel másként. Néhány éve még életvidám, csinos,
magabiztos, határozott nőként élte és élvezte életét, majd egyik éjszaka egy
szórakozóhelyen szembe jött vele a nagy Ő, a szőke herceg fehér lovon.
Legalábbis gondolta a lány, csak nem jól. Lee ugyanis elsőre igazán megnyerő
pasi volt, minden tekintetben főnyeremény… csak egy picit erőszakos. Néha
kicsit begőzölt, kicsit felemelte a hangját, kicsit parancsolgatott, kicsit
féltékenykedett, kicsit megszorongatta Cathy-t, kicsit megütötte, kicsit
megfojtogatta, kicsit véresre verte, kicsit fogságban tartotta, kicsit meg
akarta ölni. De a sok kicsi sokra megy, és ha ezek válnak a hétköznapjaiddá,
akkor egy idő után már fel sem tűnik, hogy gáz van, babám!
Na
persze azért Catherine-nek feltűnt. Már egész korán is, csak akkor még
reménykedett. Ráadásul Lee igazán profi manipulatív kis tetű volt, hiszen a
lány „barátainál” is sikerült annyira bevágódnia, hogy Cathy segélykiáltásait
már meg se hallották. (Bár én nem értem, hogy a fészkesbe lehet egyszerűbb az
évek óta ismert barátunkról azt feltételezni, hogy biztos csak egy elégedetlen,
neki-soha-semmi-nem-elég-jó, hisztériázó rinyagép, ahelyett hogy
belegondolnánk, hogy mégis inkább a körülbelül fél perce képbekerült újonckával lehet a
gond… Mondjuk nincs sok barátom, úgyhogy biztos én nem értek hozzá.)
Tehát
Catherine érezte, hogy baj van, s amikor már ömlött a vér a testnyílásaiból,
akkor nem nagyon volt mit tagadni tovább. Összeszedte a bátorságát és lelépett.
Lelépett volna, ha Lee hagyta volna, de azért ennél bonyolultabb a sztori.
Lényeg a lényeg, hogy a könyv két szálon fut, két idősík váltogatja egymást,
mindkettőt Catherine tollából közvetítve, s a szerző nem is titkolja sokáig,
hogy a jelen idősíkjában a lány már Lee nélkül éli kényszerbetegséggel és
állandó rettegéssel sújtott életét. Amikor épp nem a múltban történt
bántalmazásokról olvasunk, akkor a jelenben követhetjük nyomon a korábbi
önmagának halvány árnyékaként létező megtört nő biztonsági zárellenőrzéseinek
végeláthatatlan folyamatát. Kicsit soknak is éreztem egy idő után x-edszerre
végigolvasni ezeket a rutin kényszermozdulatokat, bár értem én ezek ismételt
megjelenítésének célját.
Persze
nem csak kizárólag a zárban ezredszerre elforgatott kulcs motívuma teszi ki a
könyv jelenben játszódó felét. Képbe kerülnek további szereplők is, akik
létezése visszaadja a hitet az emberiségben a rengeteg nyomasztó jelenet
közben. Ott van Stuart, aki a lány szomszédja lesz, s aki nem mellesleg
munkájából kifolyólag pontosan tudja, hogyan kell bánni az olyan mentális
gondokkal küzdőkkel, mint Cathy. Rengeteget segít is a lánynak, tulajdonképpen
neki köszönheti, hogy szép fokozatosan végre sikerül kilábalnia a
kényszerbetegség elnyomásából. Valamint ott van Hollands nyomozó is, aki a nő betegsége
ellenére is hajlandó volt komolyan venni a fenyegetést és nem bagatellizálta el
Catherine aggódását és a veszélyt, vagy csak egyszerűen volt annyira empatikus,
hogy már azzal is megnyugtatta a nőt, hogy biztosította őt arról, hogy komolyan
veszi, és ha szükség lesz rá, készen áll, hogy segítsen.
Tetszett
a könyv felépítése, hogy keveredik múlt és jelen, még inkább kiemelve a
kontrasztot Catherine oly különböző, Lee előtti és utáni énje között. (Ugyanakkor
időnként kicsit nehezítették is az események követését a sűrű váltások – bár ez
lehet, csak az én koncentrációm hiányosságainak köszönhető, hiszen dátumozva
van minden fejezet.) Tetszettek a karakterek is, nem feltétlenül azért, mert igazán
megszerettem volna őket, vagy egyet értettem volna velük, de kétségkívül együtt
éreztem, akivel lehetett és elítéltem, akit kellett, vagyis mert minden
karakter hiteles volt. Ezért is olyan üdítően nyomasztó a könyv, ezért sikerül
ténylegesen hatnia az érzéseinkre. Ugyan még most is kétlem, hogy velem ilyen
megtörténhetne, olvasás közben mégis elhittem és átéreztem, hogy van ilyen,
Catherine-nel együtt féltem, izgultam és vártam a „végső leszámolást”.
Ami
miatt mégsem adnék max pontszámot, azok a következő okok: Egyrészt, ahogy már
írtam, értem én az okát és célját, de mégis soknak éreztem a kényszerbetegség
részletezését úgy a századik alaklom környékén. Aztán ami még idegesített, az
az éjszakai zajokra való reagálás. Ha egyszer Catherine hallott valami
nyugtalanítót, márpedig nem egyszeri alkalomról van szó, meg amikor észrevette
a tárgyak nem rendeltetésszerű helyen történő felbukkanását, ha egyszer
emlékezett rá, hogy azt nem ő vagy nem úgy tette oda, akkor miért nem jártak
tényleg rendesen utána a dolgoknak? Ment a rettegés állandóan, de hogy csak
egyszer végre valaki rögtön utánajárt volna a rejtélyes eseményeknek… És azért
legvégül maga az a kételyem, hogy azok után, amiket Lee művelt a lánnyal, az
mégsem hagyta faképnél már sokkal korábban. Jó, tudom, most akkor nem tanultam
semmit az egészből?! De igen! De akkor is úgy gondolom, hogy vannak
élethelyzetek, amikor baromi nehéz változtatni, ha van mögöttetek 10-20-30 közös
év, ha van 1-2-3 gyerek, ha nincs biztonságot nyújtó saját anyagi háttered,
vagy akár csak minimális kezdőtőke az önállósodáshoz, satöbbi, akkor értem,
hogy a tűrésnek hátborzongatóan végtelen a határa. De ha csak találkozol egy
pasival, együtt vagytok talán 1-2 évet, de már viszonylag hamar gyanúsak a
jelek, hogy közös történeteteket nem Walt Disney írta meg odafent, nincs
gyerek, nincs függés, s néhány elérzékenyülő szebb pillanaton, megingáson,
elbizonytalanodáson kívül nincs, ami visszatartson, hiszen pontosan tudod, hogy
félsz, érzed az arcodon a pofont, a karodon a szorítást, a szívedben a
szavakat, amiket normális ember egy állatnak sem mond, akkor mire vársz? Sajnos
biztos lennének sokan, akik meg tudnák válaszolni ezt a kérdést. Én egyelőre képtelen
vagyok felfogni a miérteket, még ezután a megrázó könyv után is. De örülök,
hogy így van. Hálás vagyok, hogy van szerencsém ehhez az áldásos naivitáshoz.
Összefoglalva
tehát egy végig nagyon izgalmas, feszült pszicho-thrillerről van szó, remekül
eltalált nyugtalanító atmoszférával, jó karakterekkel, jó stílusban. Lehet,
hogy nem hibátlan, de egy kis borzongató és egyben elgondolkodtató olvasásélménynek
nagyszerű! Mehet rá az „AJÁNLOTT”
pecsét!
Tündérfaktor:
10/8
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: Into the Darkest Corner
Eredeti
kiadási éve: 2011
Magyar
fordítás kiadási éve: 2012
Kiadta: Alexandra
Fordította: Babits Péter
Oldalszám: 408
ISBN: 9789633570432
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése