Miről
szól:
Max kilenc éves autista kisfiú, aki betegségéből adódóan nehezen barátkozik, kezeli az
érzelmeket, viseli el a szeretet kimutatását még szüleitől is. Mégis van egy
legjobb barátja, Budo. De Budo csak egy kitalált, képzeletbeli barát, Maxen
kívül senki nem látja vagy hallja őt, csak más képzeletbeli barátok. Budo szinte
minden pillanatban ott van barátja mellett és segít neki átvészelni a
hétköznapokat. A legtöbb képzeletbeli barát alkotójáért él, minden tettével
elképzelője életét igyekszik jobbá tenni, őszinte, önzetlen barátként
viselkedve. Budo is eszerint él, részben, merthogy ő azért mégsem csak Maxszel törődik.
Az elmúlástól való félelmében nem mindig a kisfiúnak legideálisabb döntésekre
próbálja rávenni barátját, de amikor Maxet elrabolják, Budo felveszi a kesztyűt,
elhatározza, hogy megmenti barátját és ezúttal nem csak magára gondol.
Tíz
évvel ezelőtt indult a Cartoon Networkön egy rajzfilmsorozat Fosterék háza képzeletbeli barátoknak
címmel. 2009-ben lett vége, úgyhogy nem is volt az olyan régen – vagyis nem
állíthatnám nyugodt szívvel, hogy „kisgyerekként” tapadtam a képernyőre, hiszen
már az indulásánál is 15 éves voltam, de imádtam úgy hazajönni a gimiből, hogy
lezuttyantam a tévé elé és minden délután megnéztem a napi vizuális
agyzsibbasztó adagomat Pindúr pandúrok,
Dexter laboratóriuma, Bátor, a gyáva kutya, A Görcs ikrek, Szamuráj Jack, László tábor,
Én vagyok Menyus, Boci és Pipi és még sorolhatnám
sorozataimból. Képzeletbeli barátokról valószínűleg a Fosterék házából értesültem először. Tudtommal nekem nem volt
képzeletbelim, de ki tudja, ha volt is, nem emlékezhetek
rá, hiszen akkor még mindig létezne, vagy hogy is van ez? Na de félre a
nosztalgiát, jöjjön az Egy képzeletbeli
barát naplója!
Vagy
ha rám hallgatsz, akkor nem biztos, hogy jön, mert annyira azért nem jó… A
vidám kezdést követő hirtelen lelombozás okai pedig a következők. Sokféle
műfajt kedvelek, jöhet dráma, romantika, sci-fi, krimi, de szeretem tudni előre,
hogy mire számíthatok. Én ettől a könyvtől sokkal több kedves kis szentimentalizmust
vártam a kvázi akcióthriller helyett. Az alap konfliktus hamar sejthető, de mikor
biztosan kiderül tettes és tette, az pedagógusként nem esett túl jól, bár ez
valószínűleg csak a naivitásom tükrözi. De nem is lett volna baj, hogy
átmegyünk bűnügyi-izgulós-akcióhősös-megmentősbe, csak ahhoz meg kevés a nafta,
ellenben túl sok az oldalszám. És ha már rátértem a krimi vonalra, ami
leginkább zavart, az a vége mentőakció és a közben kialakult gazdi-képzeletbeli
barát kapcsolati változás, amit nem értettem. Főszereplő kisfiúnk, Max erősen autisztikus
tünetekkel küzdő kissrác, aki pánikol minden új, ismeretlen, szokatlan helyzettől,
szeretetet nehezen mutat ki és visel el másoktól, nem bírja, ha hozzáérnek, ha
megpuszilják, még az anyukája is csak titkon puszilgathatja arcát, mikor Max
már mélyen alszik. Mivel egy ilyen kisgyereknek nagyon nehéz barátokat
szerezni, kitalált magának egy képzeletbeli barátot. Ő Budo, aki mindig Max
mellett van és mivel mások se nem látják, se nem hallják, így ő instruálja
Maxet, látja el tanácsokkal, mondja meg, mikor mit tegyen, hogyan hozzon meg egyszerű
döntéseket. Amikor Maxnek nyoma vész, képzeletbeli baráthoz méltó végtelen
önzetlenségében – ami nem is igaz, mert leginkább magát félti, nem akar eltűnni,
hiszen a képzeletbeli barátok világának szabályai szerint, ha egy gyerek nincs
rendszeresen képzeletbeli barátja közelében, akkor elfelejti, vagy ha csak
egyszerűen felnő és már nincs többé szüksége a képzeletbelijére, akkor az
elhalványodik, majd eltűnik, magyarul meghal, és ettől Budo nyilván retteg – Budo
minden tőle telhetőt megtesz, hogy kiszabadítsa kis barátját, megmentve ezzel
teremtőjét és önmagát is. (Aki nem akarja tudni, hogy úgyis happy end, annak jelzem, hogy innen SPOILER lehet...) A mentőakció közben Budo végig utasítgatja Maxet,
hogy mikor hova álljon, nézzen, menjen, fusson, várjon, de amint Max kijut
foglyul ejtője házából Budonak valami kattan a fejében és rájön, hogy innentől
kezdve már nem segíthet, most már Maxnek kell megmentenie magát, saját erőből.
Na ezt baromira nem értettem és bosszantott, hogy ha eddig minden lépését tudta
instruálni, minden pillanatban segített, akkor miért a legveszélyesebb percekben
kell nekiállni a gyereknevelésnek, hogy Max kibújjon végre a kagylóhéjból és
félredobva autizmusát (mert az ugye csettintésre megy) kezdjen el felnőtteket
meghazudtoló módon taktikázni.
Maga
a (magyar) cím is kicsit becsapós, hiszen nem is naplóról van szó. Inkább épül a sztori
a bűnügy körüli néhány napra, mint egy hosszabb időintervallumot felölelő életre/életszakaszra,
ami talán azért lett volna jobb, mert a könyv egyébként elég sok súlyos, komoly
témát pedzeget, amiket mélyebben és hatásosabban ki lehetett volna így fejteni.
Ott van például maga az autizmus és a vele járó nehézségek mind a betegnek,
mind a családjának, a szülők ellentéte a trauma feldolgozásában, hogy míg az
anyuka keresné a megoldást, az apuka rendületlenül tagad és hárít; illetve a
halál feldolgozásának és elfogadásának formái, lehetőségei több szempontból,
hiszen megjelenik a saját halálunk gondolatával való megküzdés és szeretteink
elvesztésének következményei is.
Ráadásul
mivel Budo a mesélőnk, ezek a témák nehezen is kerülhetnek érdemi kifejtésre,
hiszen Budot Max találta ki, így elvileg
nem igazán lehet okosabb Maxnél, bár Max betegsége ellenére (vagy éppen azért)
nem buta kisfiú. Akárhogy is, Budo tulajdonképpen szellemileg szintén egy
gyerek szintjén áll (egy olyan kisgyerek szintjén, aki alaposan figyelgeti
környezetét és vélhetően többet fog fel a világból, mint azt a mindentudó
felnőttek sejtenék, de akkor is csak egy öt éve létező képzeletbeli barátról
van szó egy most kilenc éves autista kisfiú elméjéból). Valószínűleg ezért is
kapott a könyv ifjúsági besorolást, amit a nyelvezet és a szereplők indokolnak
is, viszont az említett témakörök nem igazán, úgyhogy nehezen tudnám
behatárolni a célközönséget. Felnőtteknek túl gyerekes, gyerekeknek meg túl
felnőttes, de talán mégis mindkét korosztály találhat benne valami értékeset,
csak jobb lett volna ezeket a morzsákat mélyebben kidolgozni vagy
különválasztani.
Amit
viszont imádtam, az a borító. A képen nem látszik a titok és maradjon is
meglepetés, de ha a kritikámmal kedvet nem is csináltam az elolvasásához, legalább
egy könyvesboltban kapjátok kézbe és csodáljátok meg az ötletességét!
Végül pedig itt egy
kis videó még 2007-ből, An Imaginary Life címmel. A könyv olvasása közben rögtön eszembe jutott, gondolom sejthető, hogy miről
szól. Sajnos magyar feliratot nem tudok hozzá keríteni, de talán szöveg nélkül
is átjön a mondanivaló. Pézsét tessék karnyújtásnyira készíteni!
Tündérfaktor:
10/5
Könyv
adatai:
Eredeti
címe: Memoirs of an Imaginary Friend
Eredeti
kiadási éve: 2012
Magyar
fordítás kiadási éve: 2012
Kiadta: Kolibri
Fordította: Nagy Boldizsár
Oldalszám: 333
ISBN: 9786155234163
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése