Miről
szól:
Anna
fiatal tanárnő, aki nem teljesen elégedett életével, így sokszor fantáziál
arról, vajon milyen lenne más emberek bőrébe bújni, boldogabbnak, szerencsésebbnek,
sikeresebbnek lenni. Egy nap a csoda valóra válik és a lány reggel már
modellként ébred, majd doktornőként, családanyaként és menedzserként is
kipróbálhatja magát. De vajon érdemes-e mások életére irigykedni, vagy jobban
járunk, ha elfogadjuk önmagunkat és megbecsüljük, amit nekünk szánt a sors?
Ez
a 200 oldal alatti kis füzetecske-könyvecske rövidsége ellenére többször is kifogott
rajtam. Először akkor álltam neki, mikor megjelent, és az ismertető, meg a
jópofa rajzolt retro borító rögtön felkeltette az érdeklődésem. Aztán a nagy
lendület uszkve 10-20 oldalig tarthatott, majd le is tettem azon melegében,
mert borzalmas a stílusa. De a blogom sok mindenre rávesz mostanában, vagyis,
ha elkezdek olvasni egy könyvet, akkor már csak azért is kiolvasom, máskülönben
nem lenne fair írni róla. Tehát újrakezdtem és másodjára végig is verekedtem
magam rajta, de közben többször bealtatott, mint gyereket az esti mese, viszont
a látóidegeim legalább megtornáztatta az a rengeteg szemforgatás, amit
körülbelül másfél oldalanként kiváltott belőlem...
Az
alapötlet nagyon jó, bár azért nem kell tőle lemenni hídba, mert végül is nem a
spanyolviaszt találta fel az írónő azzal a felvetéssel, hogy időnként
mindenkiben megfordul a gondolat, hogy de jó lenne más bőrébe bújni, más
embernek lenni, mást dolgozni, máshogy kinézni. Nem ő foglalkozott először
ezzel a témával, de jól választott, mert ez mindig aktuális és érdekes lesz. Feltéve,
ha jól van megírva. A Felpróbált életek
viszont nincs jól megírva (hajajj)!
Kezdjük
a kevésbé zavaró, mégis alapvető problémával: ennek a könyvnek valójában nincs
mondanivalója. Illetve valószínűleg mindenki sejti, hogy minek kéne itt a
tanulságnak lennie – amit egyébként már a fülszöveg is sugall –, de az írónő
által összerakott kis történetekből és a végkifejletből ez számomra koránt sem
lett egyértelmű. Odáig okés a dolog, hogy leírja, milyen lenne Anna bombázó
szupermodellként, hogy mennyivel magabiztosabb lenne, ellenben sosem tudhatná,
hogy önmagáért szeretik az emberek, vagy csak a külsejéért; hogy intelligens pszichológusként
mennyivel elismertebb lenne, imádná a munkáját, hogy embereken segíthet,
ugyanakkor a magánéletére már nem maradna ideje; családanyaként az imádott
gyerekei körül forogna az élete, de mégsem lenne teljes a harmónia, mert
hiányozna neki a munka, a szellemi kihívások; világjáró menedzserként viszont
pont az állandóság, a biztonság, a család és az otthon után vágyakozna. Tehát a
lényeg, hogy végül is bármelyik/bármilyen életet is élne, valami mégis mindig
hiányozna a listáról. Mindenkinek megvan a maga keresztje, az első látásra
csábító külső csillogás a felszín alatt mindenkinél takargat valami sötét
foltot. Ez az élet rendje, ez így természetes, de ennek elfogadására a könyv mégsem nyújt elég meggyőző magyarázatot. Azzal például, hogy a doktornő
Annának haldoklik a nagymamája és ez érthető módon borzasztóan megviseli őt
lelkileg, még nem lettem meggyőzve, hogy micsoda szerencse, hogy Anna valójában
nem az orvosi pályát választotta. Vagy az, hogy többgyerekes anyukaként a
gyerekek körül forog az élete és ezt unalmasnak, vagy túlontúl egyoldalúnak
érzi, az még nem jelenti azt, hogy az anyaság nem való neki, hiszen tanárnőként
ugyanúgy eljöhet az idő, amikor gyermeke(ke)t vállal és egy bizonyos időszakra
ugyanúgy beszűkülne az életvitele, bármi is az eredeti foglalkozása. Egyszerűen
nem lehet mindent egyszerre akarni, mert nem fér bele a napi 24 órába. Muszáj
kompromisszumokat kötni és közben megpróbálni élvezni azt, amink épp van.
Bennem
végig volt egy kettős kérdés, hogy egyrészt mindenkinek megvan a maga baja,
minden karrierhez hozzátartozik a saját hátulütője, tehát bármit is
választanánk, ahhoz mindig társulna valami negatívum. Eddig oké, ezt tudjuk,
tudtuk eddig is, és valamennyire a könyv is bemutatja ezt az oldalt. Másfelől
viszont én inkább arra helyeztem volna a hangsúlyt, hogy Anna alapvetően Anna
maradna akármilyen életstílust választ is magának, tehát szerintem az aktuális
foglalkozásából adódó speciális problémák mellett a fő gondnak ugyanannak
kellett volna maradnia az összes párhuzamos valóságban. Ennek a kifejtése
mutatott volna rá igazán arra a végkövetkeztetésre, hogy nem a külsőségek
számítanak, nem a munkád számít, nem a fizetésed számít, nem a körülötted lévők
számítanak, hanem elsősorban, alapjában véve TE számítasz, te határozod meg,
hogyan állsz a dolgokhoz. Mert ha neked nehézségeid vannak önmagad
elfogadásával, vagy problémás a pasikkal/csajokkal való kapcsolatod, vagy a
rokonaiddal, barátaiddal, mert mondjuk túl zárkózott/magadnak
való/agresszív/féltékeny/uralkodó/félénk, vagy akármilyen vagy, az belülről jön
és nem az határozza meg, hogy modell vagy, vagy tanárnő. Anna, személyiségéből
fakadóan például sose lett volna modell, vagy ha mégis, ugyanazok a gondolatok
gyötörték volna, ugyanúgy kételkedett volna önmagában, hiába lett volna
tökéletes külsővel megáldva, mert ő nem ugyanazt a valós képet látta volna a
tükörben, amit a környezete. És ugyanúgy nehezére esett volna párt találni,
ahogy a tanárnő Annának, mert ez egy belső gát, ami nem olvad fel egyik napról
a másikra. Ha pedig úgy értelmezzük, hogy egy másik életben a személyiségünk is
teljesen más lenne, mert azt mégis a környezetünk alakítja ki bennünk, akkor
azok meg szerintem már nem is mi magunk lennénk.
Lehet,
hogy ezek csak az én kusza teóriáim, de lényeg a lényeg, hogy nekem nem állt
össze kerek egésszé ez a történet. És ezen a vége, az utolsó fejezet sem
segített, mert mikor Anna újra a saját testében, a saját hétköznapjai egyikén
ébred, mintha semmire sem emlékezne, mintha mi sem történt volna, folytatja
tovább életét. A tanulságokat nem vonja le, konklúziót nem hoz, tapasztalatokat
nem sorol, jövőre vonatkozó terveket nem említ. Persze némileg azért happy
endet kapunk, mert úgy tűnik, jó irányba fordul a lány sorsa és mintha
megpróbálna kilépni a szürke egér státuszából is, de hogy ezeknek a változásoknak
most bármi köze volna az újonnan megtapasztalt életekhez, az nem igazán derül
ki. Vagyis sok mindent hiányoltam, de leginkább a kohéziót. Nagyjából megvoltak
az összetevők, de nem sült ki belőle az a gyönyörű emeletes csokitorta, hanem
szétfolyt a massza a tálcán, úgy meg a fene akarja bekanalazni a nyers tésztát…
Ami
szintén zavart, de legalábbis furcsállottam, hogy Anna valahányszor új ágyban,
új külsővel, esetleg ismeretlen arcok mellett ébredt, egy pillanatig nem
zavartatta magát, hogy mi a fene történik itt, pedig legalább az első ilyen
alkalomnál lehetett volna valami kis pánikreakció, mert azért ez mégiscsak egy
WTF élmény lehet!
És
akkor ezek csak az „apróságok” voltak. Mert ami a legeslegesfokozhatatlanulleginkább
irritáló és mélységesen tönkrevágja az olvasásélményt, az az iszonytatóan
szépelgő és végtelenül művi stílus a mesterkélt párbeszédeivel és a szépirodalminak
tetszelgő, de valójában inkább csak túlbonyolított, túlfogalmazott
mondatkölteményeivel, meg az ódivatú szóhasználatával. Nálam vitathatatlanul ez
tette be a kaput. Ha nem akartam volna írni róla, már ezerszer kihajítottam
volna az ablakon! Szörnyen szenvedtem rajta az első betűtől az utolsó pontig.
Tündérfaktor:
10/1
Könyv
adatai:
Kiadási
éve: 2012
Kiadta: Corvina
Oldalszám: 176
ISBN: 9789631360684
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése